Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Introduktion til digitalisering

Digitaliseringen buldrer afsted. Den udvikler og omformer vores hverdag, vores virksomheder og vores samfund. Men hvad er digitalisering egentlig?

Teknologiske fremskridt fra 1784 til nu

Det ligger i fødevareerhvervets DNA at ville gøre tingene bedre, mere effektivt, sundere eller billigere. Gennem teknologier som droner og digitale værktøjer som deep learning får fødevareproducenter i fremtiden adgang til nye indsigter i, hvordan produktionen kan optimeres og hvordan kvaliteten kan forbedres. Interesserede forbrugere kan tage på digitalt gårdbesøg gennem VR-briller og samtidig med dette kan blockchain sikre ikke-forfalskbar information om produkter til supermarkeder og forbrugere.

Teknologiudviklingen, fra dampmaskinens opfindelse videre til elektricitet, computere og robotter har spillet en enorm rolle for samfundets udvikling. Antallet af enheder koblet til internettet forventes i 2020 at være 50 milliarder, og computerkraften fordobles ca. hver 18. måned. Den øgede digitalisering gør at grænsen mellem det fysiske og digitale i stigende grad bliver udvisket og smelter sammen til såkaldte cyber physical systems, hvori Big Data, AI og Internet of Things (IoT) indgår.

 

 

 

IoT kan ved at forbinde inputs og outputs fra forskellige sensorer og processer reducere reaktionstiden fra et behov opstår til det er opfyldt – både på fabrikkerne og i private hjem.

Fødevareklyngen gør sig klar til digital omstilling

Selvom digitalisering benævnes som en industriel revolution på linje med de største og mest betydningsfulde opfindelser er det i fødevareklyngen i praksis en gradvis transformation. Fødevareerhvervet har altid været kendt for at tage nye teknologier til sig. Dertil kommer at digitaliseringen rummer et utal af nye teknologier der skal navigeres i for at finde de løsninger, som giver den største værdi. 

Ét af de områder, som forventes at have den største værdi er brugen af Big Data, som ifølge OECD kan øge produktiviteten med 5-6 procent. Udfordringen er imidlertid at værdikæden ikke er integreret og at der derfor er mange virksomheder og bundlinjer at tage højde for ved datasamarbejde og -deling.

Med Panel for Digital Vækst i Fødevareklyngen har Landbrug & Fødevarer samlet de største aktører inden for erhvervet og sammen formuleret en fælles vision, som lyder:

"Fødevareklyngens evne og vilje til i fællesskab at udnytte digitaliseringens mange muligheder gør vi til vores næste afgørende konkurrencefordel. Vi vil, at Danmark i 2025 har verdens mest profitable, bæredygtige, innovative og tillidsskabende fødevareklynge."

Kathrine Blæsbjerg Sørensen