Foto: Colourbox.comDanmark stjal øko-fokus i Kina
Der var massiv opmærksomhed på danske økologiske produkter på Kinaversionen af den økologiske messe Biofach, der foregik fra torsdag til lørdag i Shanghai.
Asiens største økologimesse Biofach China sluttede i weekenden i Shanghai. Det er tredje gang at Kina får deres egen version af økologimessen, som også holdes i Nürnberg hvert år, hvor den er verdens største økologimesse. Med på kinamessen var både Friland og Arla Foods repræsenteret, og igennem hele messen var de danske udstillere gode til at skabe opmærksomhed hos de omkring 20.000 besøgende. På messen var der mulighed for at smage på økologiske fødevarer fra Arla Foods og Friland, ligesom kinesiske indkøbere kunne møde danske repræsentanter fra de to virksomheder. Thise Mejeri var som tredje danske virksomhed præsenteret på messen ved deres kinesiske samarbejdspartner.
- Kina er tydeligvis meget interesseret i at høre om, hvorfor Danmark er et af de førende lande i den økologiske verden, og kineserne giver samtidig også udtryk for at de gerne køber nogle af vore økologiske fødevarer. Især animalske fødevarer som mælk og svinekød har deres interesse, men også mere luksusprægede produkter som f.eks. chokolade kan have et marked i Østen. Man skal dog være opmærksom på, at Kina ikke umiddelbart er let marked, både pga. logistik, bureaukrati og sprog- og kulturforskelle, siger chefkonsulent Ejvind Pedersen, Landbrug & Fødevarer, som var med på messen.
Hos Arla Food er man meget positiv efter årets kinesiske Biofach.
-Man kan virkelig mærke at messen har udviklet sig bare fra sidste år og til nu. Den har potentiale til at blive et samlingspunkt for al økologi i Kina, og det er en rigtig god platform til at promovere vores økologiske produkter, siger Arla direktør, Kasper Thormod Nielsen.
Den økologiske markedsandel i Kina i dag er omkring 1,5 pct., men den forventes at være tredoblet til omkring 5 pct. inden 2020. Derfor er mulighederne på det kinesiske marked enorme.
-Der er omkring 1,3 milliard mennesker i Kina, derfor repræsenterer en stigning i markedsandel på 3,5 pct. virkelig mange økologiske produkter. Dansk økologi er kendt for høj kvalitet og troværdighed også i Kina, og her er der forbrugere vil gerne betale ekstra for at få et højværdiprodukt som dansk økologi, og derfor er det vigtig, at vi er med på messer som Biofach China, så kineserne får øjnene op for dansk økologi, siger Ejvind Pedersen.
Ud over smagsprøver og fremvisning af produkter var der også forskellige foredrag om dansk økologi ved både den danske ambassade i Kina, Arla Foods samt Landbrug & Fødevarer på økologimessen. Samtlige foredrag var for fulde huse.