Franskmændene er vilde med økologi - det mæker man også i Danmark, hvor vores økologiske eksport til Frankrig er steget markant. Foto: Colourbox.comDansk øko-eksport til Frankrig er næsten fordoblet
Den danske eksport af økologiske fødevarer til Frankrig er fordoblet på fem år, viser nye tal fra Landbrug & Fødevarer. Eksporten nåede i 2014 op på 118 millioner kroner.
PRESSEMEDDELELSE -
19. okt 2016
Franskmændene er vilde med økologi. I hvert fald har ni ud af ti franskmænd spist økologiske produkter i løbet af 2015, og hele 65 pct. spiser økologi mindst en gang om måneden.
Den store interesse for økologiske fødevarer kan også aflæses i salgstallene for fransk detailhandel, der sidste år nåede sit hidtil højeste niveau på over 5,5 milliarder euro, hvilket svarer til knap 41 milliarder kroner. Det er en stigning på ti pct. i forhold til 2014. Den positive udvikling skyldes i høj grad øget udbud og bedre distributionsmuligheder, men også et ønske om højere fødevaresikkerhed, større autenticitet og bedre smag. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.
Det får Mette Gammicchia, der er afdelingsleder for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, til at se lyst på fremtiden for eksporten af dansk økologi til Frankrig:
-
Eksporten af økologiske fødevarer fra Danmark til Frankrig er tæt på en fordobling på bare fem år – fra 70 millioner kroner i 2009 til 118 millioner kroner i 2014. Tallet for 2015 er ikke klar endnu, men det er vores klare forventning, at de er endnu højere. Derfor vurderer vi, at der er yderligere potentiale for at øge øko-eksporten til Frankrig, som er et af de største eksportmarkeder for dansk økologi, siger Mette Gammicchia.
Et stort eksportfremstød skal derfor være med til at sikre den høje danske markedsandel. Otte danske økologiske producenter som for eksempel Naturfrisk, Skarø Is og ZoZozial Coffee mødes i disse dage med forskellige franske grossister på den anerkendte SIAL-madmesse i Paris.
Lige nu er der generelt en stor interesse for dansk økologi. I Frankrig handler det især om de mange spændende danske nicheprodukter som for eksempel økologisk øl, øko-barer, øko-sodavand uden sukker og økologisk is til småt-spisende, som de franske producenter ikke selv producerer. De produkter følger de trends, vi ser på markedet herhjemme – og dem vil franskmændene naturligvis også gerne have, siger Mette Gammicchia, der er med på madmessen i Paris, hvor de danske virksomheder får meget stor opmærksomhed.
Fakta
SIAL-madmesse har eksisteret siden 1964. Den bliver afholdt hvert andet år og har aldrig været større end i år, hvor den franske landbrugsminister, Stephane Le Foll, stod for åbningen. I år har messen særligt fokus på innovation af fødevarer. SIAL afholdes på et areal på 27 hektar, hvilket ifølge arrangørerne svarer til 100 supermarkeder.
De danske deltagere
Coffeebrewer Nordic, Mät, Naturfrisk, House of Originals, Biosynergy A/S – Is fra Skarø, Vision Foods Danmark, ZoZozial Coffee og Woodshade Organics.
For yderligere oplysninger:
Kontakt: Mette Gammicchia, afdelingsleder for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, mobil: 27 24 56 68
OBS! Tallene for eksportværdien i ovenstående pressemeddelelse er korrigeret i forhold til den første version.