Væksten i danskernes økologiske indkøb er sat på pause
2021 bød på status-quo for det økologiske forbrug oven på mange års vækst. Nye tal viser at danskerne sidste år købte økologi for 16,0 mia. kr.
Efter en markant stigning på 14 pct. i økologisalget i 2020 forblev salget af økologiske fødevarer i 2021 på uændret niveau. I 2021 blev der således solgt økologi for i alt 16,0 milliarder kr. i detailhandlen ifølge Danmarks Statistik. Dermed er økologisalget steget med over 7 mia. kr. fra 2016 til 2021. De seneste år med corona-nedlukninger og de medfølgende økonomiske udfordringer har således ikke afholdt forbrugerne fra at prioritere de økologiske varer på hylderne.
”Selv om salget af økologiske fødevarer er uændret i forhold til året før viser det, at mange forbrugere prioriterer økologi og bæredygtighed, og at de er villige til at betale en merpris for varer, hvor der er gjort noget ekstra. Økologisk produktion foregår uden brug af syntetiske sprøjtemidler og der er krav om at dyrene skal have adgang til udendørsarealer,” siger Kirsten Lund Jensen, Økologichef i Landbrug & Fødevarer, og fortsætter: ”Det er samtidig et skulderklap til vores økologiske landmænd, som i dagligheden gør sig umage for at producere et varieret udbud af sunde økologiske fødevarer.”
Den økologiske markedsandel i detailhandlen er opgjort til 13 pct. i 2021. Danmark havde i 2020 den højeste økologiske markedsandel i Verden foran Schweiz, og det ventes også at være tilfældet i 2021.
I lighed med tidligere år er det frugt & grønt samt mejerivarer, der trækker læsset i danskernes økologiforbrug. Salget af frugt & grønt er øget med omkring 150 mio. kr. til i alt 6,0 mia. kr., mens salget af mejerivarer er uændret omkring 3,1 mia. kr. Andre basisvarer som æg, mel og havregryn fylder ligeledes godt i de økologiske indkøbskurve.
Kødvarer fra gris og fjerkræ udgør stadig en lille andel, eftersom det økologiske kød står for under 5 pct. af det samlede kødforbrug i Danmark.
Økologiske luksusvarer som øl og vin vinder derudover også frem. I 2021 steg salget med 10 mio. kr. til i alt 605 mio. kr.
Forventninger om loyale øko-forbrugere i 2022
Fødevaremarkedet i 2022 har været stærkt påvirket af krigen mellem Ukraine og Rusland. Krigen har resulteret i store prisstigninger på både korn- og proteinvarer, men også gas og el – og dermed gjort det dyrere at producere fødevarer. Forventningen er dog ikke, at det økologiske forbrug mister pusten.
Forskning hos Aarhus Universitet viser, at når først forbrugere er begyndt at købe økologisk, skal der meget til, før man går tilbage til konventionelle fødevarer – også kaldet den økologiske trappe.
”Prisstigningerne på fødevarer i butikkerne kan helt sikkert også mærkes hos de økologiske forbrugere, men vi har en forventning om, at forbrugerne forbliver loyale overfor de økologiske fødevarer. For de økologiske basisvarer forventer vi status quo i salget i 2022, selvom der også er prisstigninger for basisvarerne. For varer i den dyre ende kan der på kort sigt blive købt lidt mindre og med mindre hyppighed, hvis forbrugerne bliver økonomisk pressede,” siger Kirsten Lund Jensen.