Foto: Ture Andersen
Ny rekord i salget af økologiske varer til foodservice
Nye tal for salg af føde- og drikkevarer fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske varer til foodservice i 2023 steg med 13 pct. til 3,4 mia. kr.
Danmarks Statistik er udkommet med nye tal for salg af føde- og drikkevarer, der viser, at salget af økologiske varer til foodservice i 2023 steg med 13 pct. til 3,4 mia. kr., hvilket er en ny rekord. Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Økologi hos Landbrug & Fødevarer, udtaler om rekorden:
”Selvom omsætningsfremgangen primært er drevet af prisstigninger, er der også en lille fremgang i mængdesalget. Det er positivt, at salget af økologi til foodservice sætter rekord, ligesom vi ser fremgang i salget til kantiner på private arbejdspladser og til hoteller og restauranter, hvilket glæder os”.
64 pct. af det økologiske salg i foodservice er nu til den private sektor, mens 36 pct. går til den offentlige sektor, hvilket Ejvind Pedersen hæfter sig ved:
”Det viser, at de private køkkener nu er med til at drive den økologiske vækst i foodservice, hvor det for nogle år siden var mere de offentlige køkkener”.
Danmarks Statistiks tal viser, at den økologiske markedsandel er steget lidt, så den nu ligger på 14 pct., hvilket vil sige, at 14 pct. af det samlede salg i foodservice er økologi. Det er en af de højeste procenter i verden. Hvor markedsandelen for økologiske mejeriprodukter og æg er på 33 pct., er den for frugt og grønt på 24 pct. og for fisk og kød 3 pct.
Samtidig viser tallene, at salget af økologiske varer til foodservice adskiller sig klart fra det samlede salg til foodservice, når man ser på varekurvens sammensætning. Mejeri og æg udgør således 29 pct. af det økologiske salg mod 12 pct. på det samlede salg til foodservice, mens kød og fisk kun udgør 5 pct. af det økologiske salg mod 16 pct. af det samlede salg.
”Det er ikke overraskende, at specielt de økologiske mejerivarer er populære i kantinerne, idet markedsandelen er nogenlunde den samme som i detailhandlen, hvor danskerne også putter en stor mængde økologiske mælk og æg i indkøbskurven”, siger Ejvind Pedersen om udviklingen og fortsætter:
”Som vi hører fra virksomhederne, så er økologisalget stigende her i 2024, og det viser, at forbrugerne bakker op om de økologiske kerneværdier som god dyrevelfærd og beskyttelse af klima, natur og miljø”, udtaler chefkonsulent i Økologi hos Landbrug & Fødevarer, Ejvind Pedersen.