Nyhed, 05.december 2025

Danmarks økologieksport forsætter med at stige

I 2024 blev der eksporteret økologi i det højeste niveau nogensinde. Landbrug & Fødevarer forventer, at eksporten fortsætter med at vokse.

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for udenrigshandlen med økologiske varer i 2024. Tallene viser, at selv om økologiske fødevarer fortsat er udfordret af inflation og øget prisfølsomhed blandt forbrugerne, så er eksporten steget med 4 pct. og udgør nu 3,6 milliarder kr. Samtidig er importen af økologiske varer faldet markant for andet år i træk – denne gang med 13 pct. – til i alt 4,4 milliarder kr.

– Jeg er ganske tilfreds med, at eksporten viser en fin stigning, siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingschef for Marked og Ernæring i Landbrug & Fødevarer, og fortsætter:

- 2024 var et udfordrende år på flere eksportmarkeder på grund af inflation, usikkerhed og høj prisfølsomhed hos mange forbrugere. Ikke mindst i vores vigtigste eksportmarked Tyskland har mange forbrugere været pressede på økonomien og derfor handlet mere discount og private label. Det er derfor rigtig stærkt, at danske virksomheder alligevel har formået at øge salget.

Tyskland fortsat største marked
Til Tyskland eksporteres især økologiske mejeriprodukter og grisekød – de to vigtigste eksportkategorier med hhv. 1,0 mia. kr. og 633 mio. kroner. Dertil er det vigtigt at bemærke, at eksporten af økologisk kød er steget med 15 pct.

Også økologisk frugt og grønt er en væsentlig eksportkategori med en samlet eksport på 535 millioner kr. Samtidig er det den klart største gruppe af importerede økologiske varer med i alt 1,9 mia. kr., svarende til 43 pct. af den samlede økologiimport. Dette til trods for, at importen af frugt og grønt faktisk er faldet med 280 mio. kr. fra 2023 til 2024.

Hertil siger Mette Jasper Gammicchia:

- Økologiske frugt og grøntsager er en kategori, som forbrugerne let afkoder i forhold til fordele ved økologi. Samtidig kan produktionen i udlandet ofte ske til en lavere pris, og det gør konkurrencen hård for danske producenter. Det er desuden svært for forbrugerne at se varens oprindelse, når den er pakket ud eller solgt i løsvægt.

Hun understreger, at Landbrug & Fødevarer fremover vil arbejde målrettet for at øge andelen af danskproduceret økologisk frugt og grønt.

- I Landbrug & Fødevarer kommer vi til at sætte mere fokus på at øge andelen af dansk produceret økologisk frugt & grønt med en række indsatser og øge opmærksomheden om, hvor fødevaren er produceret.  

Eksportfremstød skal løfte dansk økologi yderligere
For at styrke danske økologiske virksomheders position på eksportmarkederne gennemfører Landbrug & Fødevarer hvert år en række fremstød både i Europa og på oversøiske markeder.

- Vi har netop haft virksomheder med til fremstød i Tyskland og Frankrig, og vi planlægger desuden aktiviteter i blandt andet Japan og USA. Markederne er fortsat præget af fokus på pris, men vi forventer alligevel en lille fremgang i eksporten i år. Danske kvalitetsvarer er efterspurgte blandt udenlandske forbrugere, afslutter Mette Jasper Gammicchia.