Nyhed, 24.januar 2025

Her er gartneriernes grønne styrker

L&F og Dansk Gartneri er gået sammen om gartneriernes tre stærkeste værdier: Stærke relationer, nye teknologier og hænder, der er det hele værd.

I en ny publikation Vores Grønne Styrker er gartneribranchen for første gang gået sammen om at dokumentere, hvordan branchen bidrager til en bæredygtig fremtid. Publikationen er udformet i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer og Dansk Gartneri.

I publikationen kan man læse om styrkerne ved den danske produktion af frugt og grønt, og om hvordan erhvervet skaber værdi for både forbrugere, producenter og samfundet som helhed. Udgivelsen dykker derudover ned i tre nøgleområder og ser nærmere på de kvaliteter, der kendetegner den danske produktion af frugt og grønt.

Læs Vores Grønne Styrker her

Hænder og relationer

Når forbrugerne vælger de danske varer på hylderne, er det ikke kun den grønne dagsorden, de støtter. En stigende efterspørgsel efter dansk frugt og grønt, bidrager samtidig til at gartnersektoren ansætter flere medarbejdere, og derigennem støtter beskæftigelsen. 

- Produktionen af frugt og grønt bidrager til vækst i lokalområderne. Det er vigtigt for landets kommuner og regioner, at vi med det grønne erhverv kan sikre lokale arbejdspladser. Det er med til at understøtte livet på landet, siger Lærke Kirstine Lund, sektorchef for planter og planterige fødevarer, Landbrug & Fødevarer.

- Vores gartnere investerer i ordentlige arbejdsforhold og lønner de ansatte for det gode arbejde. Når vi køber lokalt, køber vi mere end et produkt. Vi investerer i trygheden ved de velkendte lokale sociale værdikæder, arbejdsforhold, bæredygtighed og ikke mindst produkter af topkvalitet, fastslår hun.

Stærke relationer

Et andet nøgleområde er de stærke relationer som gartneribranchen kendetegnes ved. Det tætte samarbejde i hele forsyningskæden skaber en unik mulighed for at udvikle internt i fællesskabet.

- Vi har et rigtig godt samarbejde med de lokale avlere og besøger dem ofte. Det har gjort at vores relation er blevet endnu stærkere. Det lokale skaber en nærhedsfølelse og så er det nemmere at sætte ansigt og historie på, fortæller Kaspar Kamp, Senior Category Manager, Fruit & Vegetables, Salling Group.

Den tætte relation mellem avler og aftager gør det langt nemmere at udvikle sammen. Samarbejdet med dagligvarehandlen, grossisterne og foodservice-sektoren skaber forståelse for markedets behov og krav og gør det nemmere at levere produkter, der imødekommer forbrugernes efterspørgsel.

Den danske produktion handler nemlig om meget mere end kun at producere, det styrker både vores relationer og værdier.

- Det handler også om at styrke de værdier, der er væsentlige for vores samfund og kommende generationer. Ved at bevare og styrke den danske produktion af frugt og grønt investerer vi ikke kun i vores økonomi, men også i vores miljø, sociale velfærd og nationale identitet, mener Peter Larsen-Ledet, direktør i Dansk Gartneri.

Nye teknologier og grøn energi

Innovation og nye teknologiske løsninger er også en af nøgleområderne for branchen. Generelt har branchen oplevet en stigning i antal bedrifter som har investeret i ny teknologi. Det særligt præcisionsteknologi, som bedrifterne anvender, heriblandt fotos fra satellitter eller droner som del af daglige arbejde.

Grønne løsninger er også et fokuspunkt for branchen. Erhvervets investeringer i innovative løsninger, udnyttelse af vedvarende energikilder, genbrug af ressourcer og miljøvenlige produktionsmetoder er stor. På den måde er erhvervet med til at reducere vores klimaaftryk, og de lokale gartnerier arbejder målrettet på at integrere nye teknologier, der fremmer en mere effektiv og bæredygtig produktion.

Kontakt