
Foto: Ture Andersen
Salget af økologi til foodservice sætter ny rekord
Der blev i 2024 solgt økologiske fødevarer til foodservice for 3,6 mia. kr., og det er ny rekord. Det er en stigning på 6 procent i forhold til året før.
Sidste år blev der solgt fødevarer til foodservice for i alt 25,1 mia. kr. De økologiske fødevarer udgjorde 3,6 mia. kr. og en andel på 14,2 procent, hvilket er rekordhøjt. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik.
Det rekordstore salg af økologiske fødevarer til foodservice glæder Anders Nicolajsen, der er chefkonsulent i Gastronomi og Foodservice i Landbrug & Fødevarer:
”Stigningen på 6 procent i salget af økologiske fødevarer til foodservice viser, at køkkenerne holder et stabilt og stærkt niveau, hvor faglighed og kvalitet stadig er i højsædet. Det er et tegn på, at kokkene tager ansvar og driver udviklingen frem med fokus på lokal bæredygtighed og de gode historier bag de økologiske råvarer,” siger han.
Stigningen i salget af økologiske fødevarer til foodservice er i nogen grad drevet af prisstigninger, da mængden af økologiske varer i tons kun steg med 3 procent, mens stigningen i værdi altså var det dobbelte. De største økologiske andele i foodservice ses for mejeriprodukter og æg samt frugt og grønt.
Salget af økologiske mejeriprodukter og æg udgør således 34 procent af det samlede salg til foodservice for disse varegrupper, mens det for økologisk frugt og grønt er 23 procent.
”De høje økologiandele viser, at selv når pris, for mange, fylder meget, står kokkene fast på deres prioritering af økologiske varer. Det er netop denne vedholdenhed, der holder markedet sundt. Og det viser, at foodservice fortsat er en stærk drivkraft i den grønne omstilling,” siger Anders Nicolajsen.
Økologiens andel af alle varer var størst i de offentlige institutioner med 33 procent i 2024, mens den tilsvarende andel var 20 procent i kantiner på private arbejdspladser. Sidstnævnte er en lille stigning fra 19 procent i 2023.