Nyhed, 11.marts 2024

Tyskland følger Danmarks eksempel med økologisk spisemærke

Konceptet om et økologisk spisemærke har nu fundet vej til Tyskland. Guldsmeden Hotels modtager som de første mærket.

Konceptet om et økologisk spisemærke har nu fundet vej til Tyskland, hvor mærkningsordningen skal gøre det nemmere for tyske forbrugere at finde frem til spisesteder med økologi på menuen.


Ordningen er stærkt inspireret af Det Økologiske Spisemærke i Danmark, der også inddeles i guld-, sølv- og bronzemærke og har til formål at understøtte den økologiske markedsudvikling. Et arbejde, som Landbrug & Fødevarer også har været med til at udbrede og understøtte gennem dialog og markedsbesøg fra Tyskland bestående af politikere, myndigheder, grossister og storkøkkener. Indsatser som også fortsætter i år. 

 

”Vi har i tæt samarbejde med Ambassaden i Berlin i en årrække haft indsatser målrettet den tyske foodservice sektor. Der har været et overordnet ønske om at udvikle markedet, men hvad vi ser nu er, at der kommer konkrete og målbare rammer for udviklingen. Det er interessant i forhold til danske leverandører,” siger Sarah Fuglsig, chefkonsulent i Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

 

Det Økologiske Spisemærke i Danmark har fungeret siden 2009, og erfaringerne og fastholdelsen af ordningen gennem så lang en periode har været med til at lægge et godt fundament for Tysklands beslutning om at tage mærkningsordningen til sig. 

”Disse indsatser er gode eksempler på det tysk-danske samarbejde, og at ting tager tid i Tyskland, men hvis man planter det rigtige frø på det rigtige tidspunkt, så bærer det frugt. Det vi ser nu, er godt for økologien og godt for eksporten,” siger Tanja Asmussen, der er teamleder for Fødevarer & Landbrug ved den danske ambassade i Berlin.

 


Men mens spisemærket herhjemme foreløbigt kun er finansieret for resten af 2024, skal Tyskland fra officiel hånd netop til at overrække guldmærket til danske Guldsmeden Hotels i Berlin tirsdag d. 12. marts. Og for Guldsmeden er der ingen tvivl om, at mærkets betydning har været afgørende for udviklingen af økologien i foodservicesektoren herhjemme:

”Vi var blandt de første i Danmark til at få spisemærket, da det blev lanceret i 2009, og vi synes stadig, at det er et stærkt og konkret redskab, der er med til at holde os på rette spor. Det er uden tvivl et værktøj, som kan flytte holdninger og indkøbsvaner,” siger Kirsten Aggersborg, der sidder som Sustainability and Communication Manager hos Guldsmeden Hotels.

Tyskland er det absolut vigtigste marked for dansk økologisk eksport og udgør over halvdelen af de knap 3,5 milliarder kroner, som blev eksporteret i 2022. Med den tyske regerings fokus på at udvikle markedet og indførelsen af spisemærket ventes også en stigning for økologi i foodservicesektoren, der med sine cirka 16 millioner daglige, offentlige bespisninger forventes at skubbe efterspørgslen markant og give muligheder for den danske eksport.