Foto: Thyge Hansen/L&F

Nyhed, 12.december 2023

Sag om greenwashing skaber klarhed

L&F støtter Danish Crown i sagen, som har stor medieinteresse

Sagens kerne er, om Danish Crown overtrådte markedsføringsloven i kampagnen med mærket ’Klimakontrolleret Gris’ og med udsagnet ’Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror’. Det mener Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening, og de har sagsøgt Danish Crown. De to sagsøgere mener, at Danish Crown har markedsført grisekød som mere bæredygtigt eller ’grøt’, end det reelt er – såkaldt ”greenwashing”. I seks retsdage i november og december har parterne krydset juridiske klinger i Vestre Landsrets sal B i Viborg. En række vidner i form af Danish Crowns medarbejdere og eksperter og forskere har givet vidneudsagn i en sag, der – med mange gennemgange af tekniske standarder og beregningsmodeller – er svært gennemskuelig for lægfolk.

 

Vigtigt for alle fødevareproducenter

Ved sagsøgtes skranke sidder også Landbrug & Fødevarers områdedirektør for Jura & Fonde Charlotte Bigum Lynæs og advokat Henrik Saugmandsgaard Øe. L&F er gået ind i sagen som bi-intervenient til støtte for Danish Crown.

 

Bi-intervention er, når en tredjepart indtræder i en retssag til støtte for en af parterne. At bi-interveniere kræver, at man har en retlig interesse i sagen. Og det har L&F i høj grad, understreger Charlotte Bigum Lynæs.


- Det er en vigtig sag. Ikke bare for Danish Crown, men for fødevareproducenter bredt set. I proceduren udfoldede Dansk Vegetarisk Forening sit synspunkt om, at animalsk produktion i sig selv er klimabelastende og derfor ikke må anprises som klimakontrolleret eller klimavenlig. Men virksomheden har haft en certificeret ordning, der i høj grad motiverede griseproducenter til at bidrage til at reducere CO2 påvirkningen. Det understøttes både af bilagene i sagen og vidneforklaringerne. Der skal naturligvis være belæg for udsagnene, men der skal efter vores opfattelse kunne fortælles om de vigtige skridt undervejs i den grønne omstilling, fastslår Charlotte Bigum Lynæs.

Centralt pejlemærke


Uanset udfaldet så bliver dommen et vigtigt pejlemærke for virksomheder, når de markedsfører fødevarer og klimarelaterede initiativer.

 

- Vi mener, at Danish Crown har haft god ballast i de faglige rapporter og i deres kontrol. De har været transparente om ordningen i kommunikationen i medier og på hjemmesider, og vi og vores advokats bedste vurdering er, at Forbrugerombudsmanden har skærpet praksis om klimakommunikation udover det, loven kan rumme. Skulle det ske, at sagsøgerne får medhold, også i en eventuel ankesag, så får vi under alle omstændigheder en retspraksis at læne os op ad. Det er væsentligt, for lige nu er det meget svært for virksomhederne at navigere i markedsføringslovens forbud mod at ”vildlede”, forklarer Charlotte Bigum Lynæs.

 

Dommen ventes 6. februar 2024. Vestre Landsret var første instans, så den kan ankes til Højesteret.