
Foto: L&F
Vidtgående EU-forslag til nye regler for transport af dyr
Forslaget løser desværre ikke de grundlæggende udfordringer, der er med håndhævelsen af de eksisterende regler på tværs af EU.
Med forslaget lægges der op til
- At dyr til slagtning maksimalt må transporteres i 9 timer
- At dyr til videre levebrug maksimalt må transporteres i 21 timer, hvorefter de skal hvile i 24 timer, og derefter nå slutdestination indenfor yderligere 21 timer.
- Kalve må maksimalt transporteres 8 timer medmindre bilen er udstyret med mælkefodringssystem
- At kalve skal være min 5 uger gamle før de må transporteres medmindre de transporters mindre end 50 km.
- Stramninger på transport af dyr ved temperaturer under 5 grader og over 25 grader.
- Markante stigninger i arealkrav ved transport uanset transporttid
- Drægtige dyr må ikke transporteres når de er mere end 80 pct inde i drægtighedsperioden
- Udsætterhøner må maksimalt transporteres 10 timer
L&F er kritiske over for Kommissions forslag, da forslaget ikke løser de grundlæggende udfordringer, der er med håndhævelsen af de eksisterende regler. Forslaget er meget omfattende og omkostningstungt uden at det reelt garanterer, at alle lande fremover vil overholde reglerne. Det er ellers fuldstændig afgørende for at få et løft i dyrevelfærden, som er formålet med revisionen.
Endnu større kløft
Vi er bekymrede for, at nye og strammere regler vil skabe en endnu større kløft mellem de virksomheder, der efterlever reglerne og som arbejder professionelt med dyretransporter og dyresundhed, og de virksomheder der har en anden tilgang og langt fra gør det godt nok set med danske øjne.
Forslaget er EU-Kommissionens udspil, og der venter nu et langt forhandlingsforløb med Parlamentet og Rådet. Fra L&F vil vi sammen med de europæiske organisationer arbejde for at sikre et langt mere realistisk og balanceret resultat, som tager det globale perspektiv på fødevareforsyning og sikkerhed i betragtning