
Mere dansk økologi i tyske gryder
Rewe Group, HelloFresh, Naturkostkontor Bremen, Apetito mfl. på udkig efter økologiske produkter til netværksfremstød med danske virksomheder.
Landbrug & Fødevarer afholdt netværksfremstød, hvor 12 danske økologiske producenter og beslutningstagere fra tysk foodservice samledes under samme tag.
Økologi i foodservice er for alvor kommet på dagsordenen i Tyskland – både politisk og kommercielt. Med den tyske regerings Bio-strategi 2030, er offentlig bespisning nævnt som et konkret værktøj til at udvikle markedet, ligesom de private og offentlige køkkener nu kan gøre brug af de for nyligt lancerede økologiske spisemærker i Tyskland (efter dansk forbillede med guld, sølv og bronze ordning).
Netværk i fokus
Ultimo maj inviterede Landbrug & Fødevarer i samarbejde med Trade Council Berlin 12 danske økologiske virksomheder til et netværksfremstød for aktører i den tyske foodservice sektor. Her samledes beslutningstagere for udvikling af økologien i tysk foodservice, herunder flere med direkte kommercielle interesser som grossister, køkkenchefer, kantiner, tyske certificeringsorganer etc., men også en række myndigheder og politikere, der i øjeblikket sætter retning på udviklingen for økologien i foodservice i Tyskland. Her var netværket i fokus, hvor aktører på tværs af værdikæden i Tyskland og danske leverandører, som står klar til at levere og bidrage til udviklingen af økologi i foodservice i Tyskland, kunne mødes. For nogle var det en indledende kontakt til nye mulige samarbejdspartnere, for andre en opsamling på tidligere dialog.
- Setuppet, hvor vi sammen med andre danske producenter kunne møde og netværke med udvalgte tyske partnere, gav en værdifuld indgangsvinkel til den tyske foodservicesektor. Dét at samle både grossister og deres kunder til samme event gør det langt mere effektivt at afklare potentielle forretningsmuligheder. For os faktisk så effektivt at vi i løbet af aftenen fandt en partner, som vi ser frem til at samarbejde med for at udvikle vores eksport til Tyskland, fortæller Nicolas Limbach fra København Kombucha
Netværksfremstødet var første del af et to-trins fremstød, hvor der i september endnu en gang sættes rammer for et lignende event. Netværksfremstødet var støttet af Fonden for økologisk landbrug og den Europæiske Union og NextGenerationEU og en del af det arbejde og fokus Landbrug & Fødevarer har på den tyske foodservice sektor indenfor den økologiske dagsorden.
Deltagelse fra:
- DAVA Foods
- Ellenor Elderflower
- Flensted Food Group
- Foodpeople
- Friland
- Gasa Nord Grønt
- København Kombucha
- MATR Foods
- Micro-Greens
- Rawbite
- Reduced
- Vendsyssel Vegan