Nyhed, 15.oktober 2024

Analyse om lavere moms på frugt og grønt offentliggjort

Analysen fra Skatteministeriet viser, at der både er fordele og ulemper ved en lavere moms på frugt og grønt. Regeringen har endnu ikke taget stilling.

Skatteministeriet har i sidste uge offentliggjort en analyse om lavere moms på frugt og grønt. Konkret er der analyseret på en nedsættelse fra 25 pct. til 15 pct.

 

Hovedkonklusioner

 

Analysens hovedkonklusioner er:

 

  • Differentieret moms er ikke et ideelt skatteøkonomisk instrument til at regulere adfærd eller varetage fordelingshensyn

  • Danmark er ét af den eneste lande med én momssats

  • Udfordringer med afgrænsning af varegrupper

  • Øget risiko for ubevidste fejl og svig

  • Mindst to års implementering

  • Differentieret moms indebærer omkostninger for Skatteforvaltning og erhvervslivet.

  • Nedsættelse af momsen på frugt og grønt til 15 pct. koster 2 mia. kr. efter adfærd og tilbageløb.

  • Den årlige besparelse for en familie med to voksne og to børn vil være 1.400 kr.

  • Nedsættelsen vil koste 125 mio. kr. i årligt samfundsøkonomisk tab og 25 mio. kr. i årlig besparelse i sundhedsvæsnet

  • De årlige administrative omkostninger for erhvervslivet skønnes at udgøre 270 mio. kr.

 

Afgrænsning af frugt og grønt

 

Analysen tager udgangspunkt i en definition af frugt og grønt, der følger Danmarks Statistiks Forbrugerundersøgelse. Omfattet af den lavere sats er fx tomater, dåsemajs og kartoffelchips. Færdigretter er ikke omfattet ligesom det forudsættes, at restaurantydelser fortsat vil være med almindelig moms.

Det fremgår af analysen, at der vil være behov for at se på, hvordan blandede produkter fx gavekurv med både frugt og chokolade skal angives og i hvilken grad forarbejdede varer skal omfattes af nedsat moms. Til trods for, at der er valgt en ovenstående definition, så er der også her udfordringerne med afgrænsningen. En del af udfordringerne er dog mindsket ved ikke at inkludere færdigretter, andre produkter, hvor frugt og grønt ikke er hovedingrediensen, men dog en central del af produktet og mad på restauranter. 

 

Ændring i forbrug af frugt og grønt

 

Skatteministeriet lægger til grund, at skønnede stigning i forbruget af frugt og grønt som følge af nedsat moms udmønter sig i et stigende indtag frem for ved substitution af dyrere frugt og grønt.

Analysen skønner, at en nedsættelse af momsen på frugt og grønt til 15 pct. vil føre til direkte besparelse i sundhedsvæsnet på 25 mio. kr.

 

Administrative konsekvenser

 

En lavere moms på frugt og grønt vil både medføre øgede administrative byrder i Skatteforvaltning og hos erhvervslivet.

Den nedsatte moms vil omfatte alle led i handelskæde (producenter, importører, engroshandel og detailhandel), men der er dog muligt at en vare med nedsat moms senere vil overgå til den generelle sats, hvis den fx bliver solgt på en restaurant.

Skatteministeriet skønner, at de administrative konsekvenser for erhvervslivet udgør 270 mio. kr.

 

L&F holdning

  • L&F anerkender et ønske om at påvirke danskernes madvaner i en sundere retning, men L&F mener ikke, at moms og afgifter er de rigtige instrumenter til dette formål.

  • Det er uklart, om en nedsættelse af momsen reelt vil betyde et større forbrug af frugt og grønt i tilstrækkelig grad. Det forudsættes i analysen, at den nedsatte moms medfører en stigning i forbruget af frugt og grønt. Men lavere momssats på frugt og grønt kan både få forbrugerne til at bruge de sparede penge på mere eller bedre frugt og grønt, men kan også anvendes til fx at købe (mere) chips og sodavand.

  • L&F har også fokus på byrdelettelser og forenkling. En differentieret moms på frugt og grønt vil være administrativt tungt for vores medlemmer.

  • L&F kan derfor ikke bakke op om lavere moms, der kun omfatter visse fødevarer.