Nyhed, 29.oktober 2024

L&F forbrugerkampagne 2024 hjælper salg af dyrevelfærdsmærke

Flere danske forbrugere indikerer selv en stigning i køb af dyrevelfærdsmærket, hvor 61% nu siger, der har købt efter mærket.

Det er nogle af resultaterne i Landbrug & Fødevarers forbrugerkampagne for dyrevelfærdsmærket gennemført på tværs af brancher i 2024. Og dermed er brancheindsatsen med til at understøtte salget af dyrevelfærd og de værdiforædlede koncepter i den danske detailhandel i en tid, hvor forbrugerne fortsat kigger mod discount og pris, når indkøbskurven skal fyldes.

Dyrevelfærd motiverer danske forbrugere. ’Noget på hjerte’ er da også platformen for Landbrug & Fødevarers forbrugerkampagne for dyrevelfærd med et kampagnebudskab ’tæt på køb’. I 2024 på tværs af grisekød, okse- og kalvekød, kylling samt ost, mælk og mejeri.

Formålet med forbrugerkampagnen er at udbrede kendskabet og højne købsintentionen på tværs af brancher hos danske forbrugere i målgrupperne; mødre i alderen (25-49 år) og voksne (50-64-årige). Og det lykkedes meget effektfuldt; 92,6% eller 4.783.000 personer har set outdoor reklamer på tværs af Danmark, og der har været 10,7 mio. visninger på sociale medier, YouTube og TV2 Play.

 

  • 77% kender dyrevelfærdsmærket (jf. Fødevarestyrelsen YouGov, marts 2024) *
  • 61% af danskerne indikerer selv en stigning i ’køber jævnligt’ eller har ’prøvet at købe’ dyrevelfærdsmærkede produkter (stigning fra 55% i 2023)
  • 51% af målgruppen giver udtryk for at Landbrug & Fødevarers ’Noget på hjerte’ kampagnen har højnet deres købsintention (norm 27%)

 

Samtidig fastholder kampagnen det høje niveau for dyrevelfærdsmærket som troværdigt og relevant – langt over norm – i målgrupperne:

 

  • 74% af danskerne mener at kampagnen ’Noget på hjerte’ er ’troværdig’ (norm 56%   – som er sammenlignelige tal fra andre forbrugerkampagner)
  • 67% af danskerne mener at kampagnen ’Noget på hjerte’ er ’relevant’ (norm 29%)
  • 38% af danskerne mener at ’Bedre Dyrevelfærd arbejder for at forbedre velfærden for dyrene
  • * 2024 Kendskabsgrad 77% kommunikeres så der er ét branchetal. LF dyrevelfærdsmærke kampagne- kendskab lå på hele 84% (vs. 80% i 2023).

Kilde: LF-analyse maxstiff Epinion2021/ Voxometer2023, LF-analyse Kantar juni 2024, Fødevarestyrelsen YouGov, marts 2024. 

 

Detailkæderne ser mod branchen for viden og understøttelse af dyrevelfærd – og krediterer brancherne herfor. Landbrug & Fødevarer har opbygget et tæt netværk og dialog med beslutningstagere indenfor indkøb, kategori, markedsføring og CSR hos kæderne med de rette kontakter. I 2024 er der afholdt 11 særskilte møder på tværs af dansk detail med opfølgende dialoger, referater og mails – så forankring sikres i hele værdikæden.

 

Øget synlighed overfor forbrugerne

Landbrug & Fødevarer stiller kampagnematerialerne til rådighed for branchen og detailkæderne – hvor bl.a. oplæg på tilbudsaviser blev positivt modtaget af COOP. Materialer er anvendt af Danpo, de danske familiegårde, Mælkepaneler Arla ØKO og Arla Minimælk (gav hele 75 mio. eksponeringer), annoncering Mejeriforeningen, on-pack på nyt Danish Crown sortiment Danske Egnsgaarde med gris, okse/kalvekød i 365dicount og on-pack Them Andelsmejeri samt initiativer Thise Mejeri – og derved øget synligheden overfor forbrugerne.

Materialer deles også med Fødevarestyrelsen.

 

  • Man kan læse mere om kampagnen og se kampagnefilmene i sin helhed på: Noget på hjerte

 

Landbrug & Fødevarers ’Noget på hjerte’ dyrevelfærdsmærkekampagne fortsætter i 2025 ’tæt på køb’ med alle brancher forventes repræsenteret; grisekød, okse- og kalvekød, fjerkræ samt ost, mælk og mejeri.

Forbrugerkampagnen drives af L&F marked & ernæring