
L&F afstemmer strategi for dyrevelfærdsmærke-kampagne
Landbrug & Fødevarer afholdt i september strategiworkshop på dyrevelfærdsmærket på tværs af kød og mejeri med enighed om fokus på kendskab og salg i 2025-2027
Landbrug & Fødevarer mødtes på tværs af grisekød, okse- og kalvekød, kyllingekød, mejeri, ost og mælk på workshop for at udvikle strategi for Landbrug & Fødevarers indsats på dyrevelfærdsmærket 2025-2027 i tæt samspil med hele branchen.
Stærkt afsæt
Landbrug & Fødevarer ‘Bedre Dyrevelfærd’ kampagnen 2024 fungerer fortsat godt i sin nuværende form og fanger fortsat forbrugernes opmærksomhed effektivt
- 77% af danskerne kender mærket (for et branchetal bruger vi Fødevarestyrelsens kendskabstal, L&F analyse Kantar 84% vs. 80% i 2023)
- Danske forbrugere i målgruppen indikerer selv en stigning i køb af dyrevelfærdsmærket, hvor 61% nu de ’køber jævnligt eller har prøvet at købe’ dyrevelfærdsmærkede produkter (2023: 55%)
- Samtidig har danskerne har høj tillid til mærket (74%) og finder det relevant (67%).
(Kilde: Landbrug & Fødevarer, Kantar, juni 2024. Fødevarestyrelsens tal ligger på tilsvarende niveauer)
Der var derfor bred enighed på tværs af produkter og kategorier forsat at arbejde videre ud fra den nuværende platform ’noget på hjerte’, tæt på købssituationen med stærkt afsæt i den nuværende effektive kommunikation.
Workshop strategi 2025-2027
L&F Strategi Dyrevelfærd 2025-2027 har tre strategiske indsatsområder: Aktivering i hele værdikæden, synlighed af dyrevelfærd (motiverer danske forbrugere) og konvertering til køb.

I 2025 genbruger Landbrug & Fødevarer kampagnens materialer og øger fokus på aktivering af hele værdikæden (og konvertering til køb). 2026 og 2027 vurderes med afsæt i effekt 2025.
Samtidig fastholdes de nuværende målgrupper; mødre 25-49 år (væsentlig at sikre fokus på rekruttering på tværs af brancher) henh. mænd og kvinder 50-65 år (stor volumen).
I 2025 kommer der desuden et spor rettet mod foodservice. De største private foodservice aktører og branchen er klar til dyrevelfærd. Forudsætningen af indsatsen rettet mod Foodservice er en fortsat stærk forbrugerkampagne for at danske forbrugere (og dermed gæster) kender og har tillid til mærket Bedre Dyrevelfærd
L&F’s strategi for dyrevelfærd er udarbejdet sammen med Operate forandrings- og reklamebureau.
L&F’s kampagne for Dyrevelfærdsmærket støttes af Svineafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden, Fjerkrærafgiftsfonden samt Mælkeafgiftfonden.
Forbrugerkampagnen drives af L&F Marked & Ernæring.