
Møns Bank bygger bro mellem landbrug og erhvervsliv
Møns Bank er nyt medlem af L&F og har både en lang historie og en klar ambition om at bane vej for fremtidens landbrug.
Af Sissel Bjørg Sondrup Hellerøe, Landbrug & Fødevarer
Møns Banks historie går tilbage til 1877, og banken er dermed én af Danmarks ældste banker. Her 148 år senere lancerer banken en ny strategi, der skal styrke erhvervsindsatsen og øge fokus på at bane vej for fremtidens landbrug.
- Møns Bank er en lokal og kapitalstærk bank, som nu opruster yderligere på erhvervsområdet, siger bankens erhvervsdirektør Kenneth Hansen.
Det gælder navnlig også på landbrugsområdet, hvor banken har ansat flere medarbejdere i 2024:
- Det handler dybest set om at spørge kunderne: Hvad har du brug for? Vi vil skabe værdi for vores kunder med faglig specialiseret rådgivning, som giver dem ny viden. Vi har bl.a. udviklet et 360-graders univers, som er lavet på baggrund af efterspørgsel fra landbruget og virksomhederne. Det består af ni behovscirkler, bl.a. strategi, likviditet, maskinpark og ejendomme. Kunderne ønsker en partner med et overblik, der når hele vejen rundt, og det vil vi levere, forklarer han og uddyber.
- Vores mål er at skabe stærke relationer gennem tillid, tryghed, overblik, personlig rådgivning, høj tilgængelighed, hurtige beslutninger og skræddersyede løsninger. Vi møder landmanden, hvor han er, og vi interesserer os for hele virksomheden, formuen og familien, tilføjer Kenneth Hansen.
Møns Bank ser medlemskabet af Landbrug & Fødevarer som en vigtig del af at udvikle landbruget.
- Fremtidens landmand hører til mange steder og har mange roller, og der skal vi være klar med en høj faglighed til at møde skiftende behov. Hos Møns Bank er vores tanke, at vi har en forpligtelse til at udvikle dansk landbrug, både rådgivnings- og finansieringsmæssigt. Og her har vores medlemskab i Landbrug & Fødevarer et stort potentiale ved at dele viden parterne imellem, siger Kenneth Hansen og uddyber:
- Vores oplevelse er, at vi er vigtige parter for hinanden, og vores sigte er, at vi løbende skal finde ud af, hvordan vi samarbejder bedst og ikke mindst gør brug af den vigtige viden, Landbrug & Fødevarer sidder på.
En brobygger og sparringspartner
Som en del af deres nye strategi har Møns Bank fokus på at give landbruget den bedst mulige rådgivning.
- I januar ændrede vi jobprofilerne inden for landbrug til at hedde landbrugspartnere, og vi er nu i fuld gang med at onboarde dem. I den forbindelse har vi udviklet fire kundeløfter: Vi vil være landmandens økonomiske sparringspartner, vi lover et strategisk økonomisk overblik, vi vil tage os godt af både familie, formue og pension. Og til sidst lover vi en partnerskabs- og samarbejdsaftale, som alt sammen skal bidrage til værdiskabelse i hele deres forretning, fortæller Kenneth Hansen.
Og i det arbejde har Møns Bank opdaget ny efterspørgsel
- Vi ser en tendens til, at flere og flere både producerer og forarbejder, og dermed glider traditionelle bedrifter over i også at være produktionsvirksomheder. Her hører vi, at mange savner rådgivning i forhold til detailmarkedet og at være produktionsvirksomhed, fordi netop det er noget helt andet. Der har kunderne brug for støtte og sparring, og det vil vi gerne stå for og bidrage til at inspirere.
- Mange landmænd har et stort landbrugsnetværk, men ikke nødvendigvis et stort erhvervsnetværk. Der vil vi gerne være brobyggeren, så de ved, hvor de skal gå hen, slutter Kenneth Hansen.