Nyhed, 19.august 2025

Økologi tilbage i indkøbskurven

Ny L&F forbrugerkampagnen, ’Økologi tilbage i indkøbskurven’, skal fremme det økologiske salg af kød, mejeri og æg, og løfte viden hos danske forbrugere.

Landbrug & Fødevarer sætter med ny forbrugerkampagne fokus på, hvad man som forbruger får for pengene, når man vælger at købe økologi. Det sker ved en bred informationsindsats med fokus på dyrevelfærd på tværs af de forskellige animalske kategorier (mælk, ost, smør, gris, okse, kalv og kylling samt æg). Når du vælger økologisk kød, mejeriprodukter og æg, vælger du også dyrevelfærd.
 
Forbrugerkampagnen, ’Økologi tilbage i indkøbskurven’, skal fremme det økologiske salg, og samtidig løfter viden hos de økologiske forbrugere og danskere generelt.
Vi ved, at dyrevelfærd og økologi motiverer danskerne, når de fylder indkøbskurven. Derfor er det vigtigt at kommunikere og skabe synlighed, tæt på købsøjeblikket.

Kampagnen går i luften 1. september på udendørsreklamer i de større byer og på sociale medier med budskaber på de enkelte kategorier, via kampagnehjemmeside og værktøjskasse, som virksomheder og detailhandlen kan bruge. Kampagnen er udformet i tæt dialog med virksomheder, og de er klar til at aktivere. Samtidig er kampagnen og materialer præsenteret på møder med hele detailhandlen om brug af kampagnen.

Kampagnen kort fortalt:
•    Indrykning uge 36-41
•    Kanaler: Sociale medier, Facebook, Instagram, og i de to første uge med udendørsreklamer i større byer (hvor de fleste økologiske forbrugere bor)
•    Kampagnen understøttes desuden af overlap med Økologisk Landsforenings 35 års kampagne for det røde ø-mærke uge 37-38 (forstærker det økologiske budskab og gennemslagskraft)
•    Målgrupper: Kvinder/Mænd 30 år +, m/u. børn, interesseret i økologi
•    Budskab: KØD, MØLK, ØG – Økologi er også dyrevelfærd
•    Du kan se mere på link til L&F kampagneside: https://voresmad.dk/oekologi/

•    Formålet er klart: at fremme salget af økologisk mejeri, kød og æg – og øge forbrugernes viden om fordelene ved økologisk mejeri, kød og æg, ’Økologi er også dyrevelfærd’.

Projektet er finansieret Fonden for Økologiske Landbrug og Den Europæiske Union – NextGenerationEU.

Kontakt: