Nyhed, 30.september 2025

KØDAKADEMIET samler hele branchen

Landbrug & Fødevarer samlede i sidste uge hele branchen på tværs af den danske detailhandel til KØDAKADEMIET.

En klart fortalt tekst, der fortæller historien, og hvad L&F gør/har gjort i den forbindelse. Skrevet så kort som muligt, men så langt som nødvendigt.

Kød er stadig kongen af middagsbordet – hele 8 ud af 10 middagstallerkener havde kød eller fisk i går, og det holder niveauet stabilt. Især børnefamilierne holder fast i kød til aftensmaden. Nye tendenser viser, at flere har valgt kylling og gris, mens oksekød pga. prisen sniger sig lidt nedad. Og nej, andelen af vegetarer og veganere vokser ikke lige nu.

Det var nogle af indsigterne, der blev diskuteret på KØDAKADEMIET i sidste uge, hvor Landbrug & Fødevarer havde samlet hele branchen på tværs af den danske detailhandel i skønne omgivelser i Middelfart.

 

Fastholde værdien

 

Det blev en dag med god energi, høj faglighed og gode dialoger, om hvordan vi fastholder værdien i kødkategorien for danske forbrugere. Og med positive deltagerevalueringer fra den de danske discount og supermarkedskæder.

Dagens program nåede omkring et stærkt program med oplæg, der startede i indkøbskurven hos de danske forbrugere, kundeadfærd, kundestrømme og nudging, og hvordan vi skruer op for synligheden. Og selvfølgelig også, hvordan vi fornyr råvarerne med ny viden, og en grønnere og mere bæredygtige tallerken.

Kigger vi frem er pris endnu vigtigere og samtidig mister detail omsætning til foodservice. Det skal vi finde gode løsninger på, og få værdien i fokus med dansk, økologi og dyrevelfærd – og i meget højere grad levere måltider og løsninger til danske forbrugere.

For danskerne handler mad også om tid – halvdelen bruger max 30 minutter på at få maden klar. Kød sælges oftere på tilbud end andre varer. Familien vælger løsninger, der sparer tid, så færdigretter og foodservice vil kun vokse. Her gælder det om at skille sig ud på værdi! Gode tilbud og følelsen af at få noget for pengene styrer valg af butik, men danske produkter, dyrevelfærd og økologi motiverer stadig danske forbrugere. Ligesom sensorik og smag kan forny dialogen med kunderne. Måske et redskab vi særligt skal kigge ind i på hakket oksekød?

 

Grisekød og myter

 

For grisekød er mulige redskaber formidling af viden om ernæring og de nyeste indsigter i myter om tilberedning af grisekød hos danskerne. Samtidig kan grisekød – ligesom kyllingekød – anprises med 'blandt de kødtyper, der har det laveste klimaaftryk'. Vi mangler at se anprisning på grisekød ved køledisken.

Dansk grisekød produceres i dag efter en række særkrav, der ligger ud over EU’s standarder. Danmark er blandt de mest restriktive lande i EU, når det gælder antibiotikaforbrug til husdyr, og det danske salmonella-monitoreringssystem er meget velfungerende. Samtidig er miljøbelastningen mindsket betydeligt. I dag produceres der to danske slagtegrise med samme miljøbelastning, som én gris havde i 1985.