Nyhed, 28.januar 2025

Økologi tilbage i indkøbskurven

Ny forbrugerkampagne skal oplyse forbrugerne om økologiens kvaliteter i forhold til dyrevelfærd, natur, klima, miljø mv.

Landbrug & Fødevarer sætter i 2025 fokus på, hvad man som forbruger får for pengene, hvis man vælger at købe økologi. Det sker ved en ny forbrugerkampagne, ’Økologi tilbage i indkøbskurven’ der skal fremme det økologiske salg. Kampagnen arbejder på tværs af mejeri, kød og æg.

 

Kampagnen vil fokusere på bl.a. dyrevelfærd og arbejder med en bred informationsindsats, der løfter viden hos de økologiske forbrugere og danskere generelt.

 

Indsatsen består af tre indsatser:  

1:Økologiske budskaber der går rent ind hos forbrugerne.

 

2: Formidling via informationskampagne, der synliggør økologi, dyrevelfærd, men også andre relevante budskaber som f.eks. biodiversitet, klima og miljø.

 

3:En aktiveringspakke til branchen, de økologiske producenter og detailkæder, der løfter salget af de økologiske animalske kategorier.

 

Timing: To kampagner af 2-3 ugers varighed forventet #1 maj 2025 og #2 efter sommerferien (kampagneplan afstemmes endeligt).

 

Samlet vil de tre indsatsområder styrke værdikæden fra den økologiske landmand - til den økologiske producent - til synlighed i køledisken, tilbudsaviser og i supermarkedet.

 

Projektet er finansieret af Det Europæiske Union – NextGenerationEU” – Fonden for økologisk Landbrug.