
Cimbria: Vi får godt markedsoverblik på L&F eksportfremstød.
Cimbria er en af de virksomheder fra agro-industrien, der deltager i eksportfremstødet i Saudi Arabien arrangeret af L&F og den danske ambassade i landet.
Virksomheden er en af verdens førende inden for forarbejdning, håndtering og opbevaring af blandt andet korn og frø. I Saudi-Arabien er der ved besøget særligt fokus på to områder, fortæller Michael Christensen, der har titel af Manager, Sales Cluster Lead G&P – MENA, og har ansvar for salgsindsatsen i Mellemøsten.
- Der sker i disse år en privatisering af landets anlæg til kornopbevaring. Samtidig er der også øget fokus på lokalisering af fødevareproduktion i Saudi-Arabien. Vores fokus er at finde de rette kanaler til at følge udviklingen. Samtidig har vi også fokus på mulighederne for at finde de rette samarbejdspartnere til eksempelvis procesanlæg til kaffebønner, krydderier eller anden form for råmaterialer.
Længere perspektiv
Cimbria har, trods sin størrelse, ikke et stærkt fodfæste i Saudi-Arabien på nuværende tidspunkt.
- Derfor handler turen for os også om at afsøge og studere markedet, så vi kan analysere, hvad der skal til for at få en position hernede. Vi får altid et rigtigt godt markedsoverblik ud af L&F’s eksportfremstød, siger Michael Christiansen, der fremhæver, at Cimbria arbejder på den lange bane.
- Der har måske tidligere været en forventning om, at når man var på eksportfremstød, så havde man kontakter og måske endda ordrer med hjem. Men vi arbejder med et længere perspektiv. Et kornanlæg for eksempel tager lang tid at designe og bygge, måske et år fra man begynder at planlægge. Det er ikke fordi, processerne tager lang tid i Saudi-Arabien, virksomhederne her agerer faktisk ganske hurtigt.
Cimbria prioriterer deltagelse i eksportfremstød højt, men vurderer selvfølgelig løbende, om udbyttet står mål med indsatsen.
- Jeg tror, at en af vores erfaringer er, at vi på mange markeder har brug for også at have et lokalt set up til løbende at understøtte indsatsen. Det er godt at være ude og sætte tingene i gang og skabe kontakter på eksportfremstød, men vi har brug for også at være til stede i det daglige for at sikre fremdrift, lyder vurderingen fra Michael Christensen.