Nyhed, 01.december 2020

Danmark som frontløber for plantebaserede fødevarer

Tænketanken Frej, Dansk Vegetarisk Forening og Landbrug & Fødevarer kommer med en ny fælles udviklings- og forskningsstrategi for plantebaserede fødevarer.

De fleste plantebaserede mad- og drikkevarer består af importerede ingredienser. Alt for få plantebaserede produkter er ”made in Denmark” og det skal der laves om på nu, mener de tre samarbejdspartnere. I den forbindelse har de tre organisationer i fællesskab lanceret en strategi for udvikling og forskning i plantebaserede fødevarer. I strategien, som du kan læse her, fremlægges bud på, hvad der skal til for at bringe Danmark i spidsen for produktion af plantebaserede fødevarer. 

Strategien indeholder otte anbefalinger og et bud på, hvordan Danmark kan rykke fremad i forhold til plantebaseret produktion. Samarbejdspartnerne mener, at med den rette infrastruktur, kan Danmark bringes i en stærk position som stormagt på det plantebaserede fødevaremarked. Danmark har jorden, markerne og vejrforholdene til dyrkning af afgrøder af god kvalitet. Vi har også dygtige landmænd, der har lysten til at levere produkter med lavt klimaaftryk. 

De otte anbefalinger omfatter en overordnet anbefaling om en ny samarbejdsmodel i værdikæden, forsknings- og udviklingsanbefalinger og anbefalinger til at styrke en vidensbaseret udvikling af den plantebaserede værdikæde. De otte anbefalinger handler om følende emner:

  1. En ny samarbejdsmodel i værdikæden
  2. Afgrøder
  3. Forarbejdning af råvarer
  4. Produktion af fødevarer
  5. Detail, foodservice og forbrugere
  6. Fire tværgående emner om: sundhed & ernæring, sporbarhed & fødevaresikkerhed, dokumentation af bæredygtighed og reduktion af madsplid og udnyttelse af rest- og sidestrømme
  7. Etablering af testfaciliteter og demonstrationsanlæg
  8. Sikring af vidensoverførsel og uddannelse

Lysten hos virksomhederne og landmændene mangler ikke, og næsten halvdelen af danske forbrugere ønsker at spise flere plantebaserede produkter, viser en analyse fra Landbrug & Fødevarer. Samme analyse viser, at 84% af danskerne forestiller sig, at de i fremtiden vil spise plantebaserede fødevarer produceret i Danmark. Kun en femtedel af danskerne kan forestille sig at spise plantebaseret mad og drikke, der er produceret uden for EU. Også en analyse fra Coop og Dansk Vegetarisk Forening viser, at især unge mennesker efterspørger et større udbud og mere variation blandt plantebaserede produkter. 

Tænketanken Frej, Dansk Vegetarisk Forening og Landbrug & Fødevarer påpeger, at der mangler samarbejde og sammenhæng i værdikæden. Små start ups med de gode idéer bør samarbejde med de etablerede fødevarevirksomheder, der besidder et detaljeret kendskab til produktion og distribution. 

Det er ikke enten-eller, men både-og, når det kommer til valget mellem plantebaserede proteiner og animalske proteiner. Det kræver dog en bedre sammenhæng mellem producenterne og aftagerne. Det skal de tre samarbejdspartneres strategi give inspiration og brugbare redskaber til at etablere. 

Du kan læse mere om strategien og se en video med de involverede samarbejdspartnere her

Kontakt