![](/media/bzrpnqg2/endeligt-nisco-billede.png?width=12&height=6)
Joint Venture skaber synergi med stærk konkurrenceposition
Samarbejdet skal udmønte sig i ærteproteinbaserede fødevareløsninger, der kan supplere oksekød, grisekød, fisk og fjerkræ i vores måltider.
Vi har interviewet Helle Nedergaard, CCO fra NISCO. Helle har en baggrund som økonom og har de sidste 25 år siddet i ledende stillinger i store globale brand virksomheder inden for food & beverage. Læs interviewet her.
![](/media/3oqbu0y3/helle-nedergaard-portraet.jpg?width=12&height=6)
Hvem er NISCO og hvilke markeder opererer de på?
I 2018 blev NISCO etableret som et joint venture-selskab mellem AM Nutrition i Norge og Crispy Food i Danmark, Nakskov. NISCO fokuserer på at producere løsninger som skaber værdi til globale spillere i USA og Europa. Vi leverer solutions med ærteprotein til mange forskellige applikationer. Nord Amerika og Europa er de førende kontinenter i forhold til plantebaseret grundet innovationen på områder. På disse markeder er der stigende efterspørgsel og betalingsvillighed for plantebaserede produkter.
Hvordan udnyttes den stærke viden fra AM Nutrition og Crispy Food i jeres forretning?
For nogle år tilbage overtog Crispy Food i samarbejde AM Nutrition en extruder fra DLG. Ved at kombinere AM Nutritions ekspertise inden for ærter som råvarer og hvordan man behandler dem, og Crispy Food’s viden inden for ekstrudering, lykkedes det at udvikle gode funktionelle produkter. Samarbejdet omfatter hele forsyningskæden lige fra behandling af råvaren til det færdige ekstruderede produkt.
Vi kan ikke brødføde en stigende global befolkning kun med animalske produkter. Derfor er markedet for plantebaseret stærkt voksende og samtidig en afgrøde der bør fremhæves i forhold til det sammenlignet med andre lave CO2 aftryk. Vi udvikler derfor et stigende antal løsninger, som erstatter animalske produkter i måltidet. Vi har også fokus på hybrid produkter.
Hvordan forarbejdes de grønne ærteprodukter?
AM Nutrition i Norge rengør ærterne når de kommer ind som hele gule ærter. Efter vask føres ærterne igennem metaldetektion og ind i en luftfraktionering, hvor man udvinder tre fraktioner: fiber, stivelse og ærteprotein. Ærteproteindelen sendes til Crispy Food i Nakskov i pellet-form. Hos Crispy Food blandes ærteproteinet i forhold til de forskellige produktformuleringer NISCO har. Ærteproteindelen tilsættes i forskellige mængder alt efter hvilken type produkt kunden ønsker. Niveauet af protein i produktet er afgørende for, hvilken funktionalitet produktet får, her især bid og mundfølelse.
Hvordan arbejder NISCO med produktudvikling og applikationer til deres kunders produkter?
Det handler om at forstå kundens behov i forhold til det færdige produkt, så vi kan rådgive kunden i forhold til den bedste løsning. NISCO hjælper kunden med at udvikle formuleringer ved at udnytte vores applikationskøkken og teste forskellige muligheder, inden vi anbefaler det til kunden.
Er halal og økologi fokusområder for NISCO?
NISCO er Halal Certificeret og finder det nødvendigt, da vores kunder efterspørger dette. Vi har fokus på økologi, men det er relativt få kunder, der vil betale merprisen for økologi. Det udgør en meget lille andel af vores omsætning.
Hvilke tanker gør NISCO sig omkring klimadagsordenen?
NISCO bestræber sig på at have en produktion, der belaster klimaet mindst muligt. Vi opbevarer alle produkter på vores egne fabriksområder, for at undgå unødig transport af produkter hen over de danske motorveje. I øjeblikket er efterspørgslen større end vores kapacitet, men i slutningen af året 2020 åbner en ny produktionslinje, der skal tredoble vores produktionskapacitet.
Du kan læse mere om NISCO på deres hjemmeside her.