Nyhed, 01.juni 2022

Vil du udbrede din eksport til globale markeder?

En erhvervsdelegation med Landbrug & Fødevarer kan være en døråbner for eksport til internationale markeder. Læs om hvad din virksomhed kan få ud af at deltage.

Gode markedspotentialer for danske ingredienser

Danske fødevarer er i høj kurs på verdensmarkedet båret frem af god kvalitet, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og bæredygtighed. Der er derfor gode forudsætninger for at udbrede danske løsninger indenfor landbrug, fødevareproduktion og teknologi på det globale marked. I kraft af et større fokus på bæredygtige produktionssystemer, er innovative og funktionelle ingredienser i søgelyset og her kan danske ingrediensvirksomheder levere løsninger, som kan få stor gavn for den globale fødevaresektor. 
På erhvervsdelegationerne til relevante markeder får du som virksomhed åbnet dørene til lokale myndigheder, potentielle kunder og samarbejdspartnere. Rejsen giver mulighed for business-to-business-møder og virksomhedsbesøg. Desuden får du indsigt i kulturelle strømninger, regulatoriske forhold samt aktuelle markedstendenser. 
Eksportfremstød er vigtige initiativer, som kan bidrage til udbredelsen af danske ingrediensløsninger, begrænse handelsbarrierer og hermed sikre at den danske fødevareklynge har optimale rammevilkår for eksport. 

”Vi er i løbende dialog med de danske ambassader om udviklingen på de enkelte markeder. Beslutningen om at etablere en dansk virksomhedsdelegation træffes typisk på baggrund af dels input fra ambassaden på markedet, dels efterspørgsel fra vores medlemsvirksomheder og dels almindelig analyse af, hvor der er et potentiale. Derudover forsøger vi at få synergier ud af eksisterende samarbejdsprojekter. Dvs. for eksempel de steder, hvor vi har såkaldte SSC-projekter  (sektorrådgiverprojekter med udsendte sektorspecialister fra Fødevareministeriet), er det ofte oplagt at trække på den viden og de kontakter, der kommer ud af de projekter for så at sælge danske løsninger ind.” fortæller Kenneth Lindharth Madsen, Chef for Handel og Marked hos Landbrug & Fødevarer. 

Et stort planlægningsarbejde ligger forud for en delegation og her kan medlemsvirksomhederne komme med gode input til hvilke markeder, der er relevante at afdække.
”Der går typisk op mod 8-12 måneder fra vi beslutter at etablere en virksomhedsdelegation og indtil vi står med delegationen på det relevante marked. Det skyldes bl.a. fristerne for at søge tilskudsmidler i Trade Council, men selvfølgelig også det store arbejde, der ligger i at få stykket et program sammen med deltagelse af relevante kontakter fra både offentlig og privat sektor på det relevante marked. Vores medlemsvirksomheder opfordres derfor til at komme så tidligt på banen som muligt med forslag til delegationer, så vi kan få sat processen i gang rettidigt.” Tilføjer Kenneth Lindharth Madsen. 

Relationsopbygning skaber synergi

Ingrediensvirksomheden KMC har gentagne gange deltaget i Landbrug & Fødevarers delegationsrejser på forskellige internationale markeder. Formålet har alt efter modenhed af markedet været cementering og udbygning af etablerede relationer, eller at afdække potentielle nye kunder og markedsadgange. 
”Research og afsøgning af markedet i det respektive land er vigtige indledende manøvre forud for en delegationsrejse”, fortæller Jens Helmer Larsen, Regional direktør for KMC. Dette forarbejde er med i bagagen, når han deltager i delegationen til Vietnam i august. Her skal relationer plejes og nye skal opstå med henblik på at styrke virksomhedens markedspotentiale i Vietnam. 

At kunne tappe ind i markedstrends er ligeledes et godt redskab, når man som virksomhed ønsker at positionere sig på et internationalt marked. Aktuelt set, er cirkulære forretningsmodeller, innovative løsninger og bæredygtighed i fokus vurderer Jens Helmer Larsen. ”Det at vi kan levere vegetabilske ingrediensløsninger er eksempletvis en fordel på udvalgte markeder. Vi vil på den kommende delegationsrejse til Vietnam præsentere hele koncepter bestående af fysiske vareprøver man kan ”opleve” sammen med recepter og procesparametre for at skabe større bevågenhed omkring vores produkter” fortæller Jens Helmer Larsen.

Det kan være svært at sætte fingeren på én konkret ting, som en delegation kan bibringe, eftersom det oftest er helheden, der danner ramme om rejsens formål. Det at kunne pleje allerede eksisterende netværk og samtidig skabe nye relationer på de aktuelle markeder, er det som skaber synergi og værdi for os”, fortæller Jens Helmer Larsen. 
Dette er formålet, når KMC deltager i delegationsrejsen til Vietnam i august. Her bliver sparring, relationsopbygning og møder med relevante stakeholdere vigtige aktiviteter, som skal fremme virksomhedens eksport. 
"At interessenter på højt niveau fra både private virksomheder og myndigheder er til stede på delegationsrejserne, kan have stor indflydelse på relationsopbygningen og eksportpotentialerne for den danske fødevareklynge. KMC deltog blandt andet i delegationen til Sydkorea i 2019, hvor kronprinsparret var med til at markere de danske styrkepositioner. Vi underskrev samarbejdsaftaler som skabte stor omtale netop i Korea, hvor kultur, relationer og status har stor betydning, og det har med sikkerhed bidraget til den stærke vækst vi har set i netop dette marked. Korea havde dengang lavet en bilateral handelsaftale med EU, og det er netop også tilfældet med Vietnam, som i forvejen har potentialet til at blive et betydeligt marked for KMC".

KMC arbejder aktivt i dag på en større interaktion med kunderne, når de leverer fødevareingredienser og know-how. Netop dette fordrer at virksomheden er tættere på de konkrete markeder og forbrugere. 

Tættere samarbejde med lokale myndigheder

Fodervirksomheden Vilofoss , der leverer vitamin- og mineralblandinger til husdyrsproduktion har ligeledes deltaget i Landbrug & Fødevarers delegationsrejser. Blandt andet deltog de i delegationsrejsen til Ukraine i 2021, hvor landbrug, husdyrsproduktion og foderløsninger var på dagsordenen. 

”At udbrede kontakten til lokale myndigheder er en vigtig prioritet, når Vilofoss deltager på Landbrug & Fødevarers delegationsrejser. Dette var et af de store udbytter ved vores deltagelse i delegationen til Ukraine i 2021”, fortæller Karsten Toft Rasmussen, International Manager hos Vilofoss
Med repræsentanter fra de lokale myndigheder, ambassadøren, stakeholdere samt repræsentanter fra de lokale salgskontorer var relationsopbygning og kundepleje i højsædet. ”Det skaber stor værdi for os at møde de lokale myndigheder under både formelle og uformelle foranstaltninger. De sociale rammer giver desuden rig mulighed for networking blandt de øvrige deltagere, hvilket ligeledes er vigtigt for vores deltagelse” tilføjer Karsten Toft Rasmussen. Middage og sociale sammenkomster kan være et godt redskab til at pleje relationer, skabe kontakter med lokale samarbejdspartnere eller potentielle kunder. Erfaringsudveksling og vidensdeling er desuden gavnligt blandt de deltagende virksomheder.

Landbrug & Fødevarer står til rådighed med supervisering for at hjælpe din virksomhed med at eksportere til internationale markeder. Vi udarbejder markedsanalyser, hjælper med certificering, netværksmøder, kontakt til samarbejdspartnere og meget mere. Den danske udenrigstjeneste bidrager desuden med lokal assistance og bistår med viden om de lokale markeder, problemløsning og relationsopbyggelse. I alt er otte statskonsulenter fordelt på vigtige internationale markeder, som har til formål at fremme dansk erhvervsliv uden for landets grænser indenfor miljø, fødevarer og landbrug.

Kontakt

Ønsker du at læse mere om Landbrug & Fødevarers delegationsrejser og eksportfremmende aktiviteter, kan du klikke her. Har du spørgsmål til et arrangement eller ønsker til et marked, som vi skal afdække, bedes du kontakte Chef for Handel og Marked hos Landbrug & Fødevarer, Kenneth Lindharth Madsen på mail: klm@lf.dk 

Kontakt