
27 virksomheder vise dansk økologi til verden
Stor interesse for dansk økologi på verdens største fødevaremesse. Her stod Landbrug & Fødevarer og Bio Aus Dänemark bag stor dansk økologistand.
Flydende chili og dild, økologisk kirsebærvin fra Lolland, ærtemel og umami-topping. Det er blot nogle få af de mange danske økologiske fødevarer, som deltagerne blev præsenteret for på verdens største økologiske fødevaremesse ANUGA
Her deltog mere 8000 udstillere og 140.000 besøgende. 27 dansk økologi virksomheder var repræsenteret på den danske fællesstand arrangeret af Landbrug & Fødevarer og Bio Aus Dänemark.
Temaet for årets messe var ’Sustainable Growth’. Og der var særligt fokus på plantebaserede produkter. Et stort areal på den danske økologiske stand havde derfor også fokus på plantebaserede fødevarer og løsninger.
Et vigtigt mødested for virksomheder og indkøbere
ANUGA er et vigtigt mødested for fødevareindustrien. De danske virksomheder, som deltog havde alle gode leads og nye kontakter, der skulle følges op på, da messen var slut. Nogle vendte også hjem med konkrete ordrer i bogen.
Messen er også et godt sted af netværke, da alle i branchen er tilstede. Det er afgørende for virksomhederne løbende at opdyrke nye salgs- og distributionskanaler for fortsat at udvikle eksporten – både på nærmarkederne, men i høj grad også på 3. lande. Flere virksomheder meldte om besøg af asiatiske såvel som mellemøstlige samarbejdspartnere i år. Det var indkøbere, der på grund af corona-rejserestriktioner ikke deltog sidst ANUGA blev holdt i 2021. Nu er de tilbage og interesseret i dansk økologi.
Danmarks største og vigtigst eksportmarked for økologi
Tyskland er Danmarks største og vigtigste marked for eksport af økologiske fødevarer. 50 procent af den danske økologi eksport går til Tyskland (Kilde; Danmarks statistisk 2021). Værdien af dansk økoeksport udgjorde i 2021 3,3 mia. kroner, hvilket var en stigning på 17 procent i forhold til 2020.
Landbrug & Fødevarer forventer, at økologieksporten i 2022 er steget til 3,5 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på cirka 5 procent. Økologisalget i Tyskland er steget med 1,3 procent i årets første syv-måneder, og det er især fra maj, juni og juli at der er fremgang. Så det er positivt, at der er begyndende tegn på stigning i økologi salget igen. Mejeri og kød fylder langt størstedelen af eksporten til Tyskland, men der kommer mere og mere fokus på de planterige måltidsløsninger, hvilket også afspejles i interessen fra markederne.