Nyhed, 01.september 2023

Hvor er vi på vej hen?

Vi ser ind i en tid med bedre balance, hvor økologien kan levere på rigtig mange af de store dagsordener. Men det kræver fortsat faglig udvikling.

Økologien har vækstet stabilt og konstant siden 2003, men vi ser desværre en lille opbremsning lige nu, da faldende købekraft de seneste år har udfordret husholdningsøkonomien i mange hjem.

Forbrugernes lys til økologi er intakt 

Men der er lys forude. For når vi spørger forbrugerne, så er deres lyst til fortsat at købe økologi intakt. En forbrugerundersøgelse fra Landbrug & Fødevarer fra maj 2023 viser, at især de unge forventer at købe mere økologi i de kommende år. Faktisk forventer hele 18 pct. af de 18-29-årige at købe meget mere økologi, mens 38 pct. forventer at købe lidt mere økologi over de næste tre år. Det er især grøntsager, kød og kødpålæg, som mere end 50 pct. forventer at købe mere af økologisk, når vi ser 1-3 år ud i fremtiden. Så med lidt tålmodighed i baglommen er jeg fortrøstningsfuld. Der skal nok komme fart på den økologiske afsætning igen. 

Økologiens værdier modsvarer tidens udfordringer

Jeg tror også fuldt og fast på, at økologiens grundværdier ikke går af mode. I en verden, hvor klodens ubalancer skriger på, at vi gør noget i forhold til klima, biodiversitet, rent drikkevand, dyrevelfærd osv. passer økologi som fod i hose. Derfor er det min klare overbevisning at fremtidens forbrugere vil have fokus på andet og mere end pris og stille større og større krav til bæredygtighed, når de skal have mad på bordet.  

Når vi snakker med vores afsætningsselskaber, udtrykker de udfordringer på nogle områder, men de er også fortrøstningsfulde. Det er lidt, som vinden er ved at vende. Der er ved at være ro på købekraften, og produktionen er faldet lidt. Tilsammen giver det en bedre balance.

Vigtigt med fortsat fokus på landbrugsfaglig udvikling

Som landmand er det selvfølgelig vigtigt, vi bliver honoreret for den ekstra indsats, vi lægger i den økologiske produktionsform, men det er også vigtigt, vi har de lange briller på.

For at vi i fremtiden kan vækste, og det kan vi, er det vigtigt, at vi har stort fokus på den landbrugsfaglige udvikling. Vi skal have fokus på nye naturlige produktionsmetoder, avl, øget velfærd for vores husdyr, mere biodiversitet og nye teknologiske løsninger, som kan bidrage en fremtidens bæredygtige fødevareproduktion.

Finanslovudspil 2024 vækker bekymring

Derfor er det meget bekymrende, at regeringen i udkast til finanslov 2024 ikke har nye indsatser til fremme af økologien på. Hverken når det gælder afsætning eller faglig udvikling. Det vil vi i Landbrug & Fødevarer gøre alt for lander på en bedre måde inden forhandlingerne om Finanslov 2024 lukker i slutningen af året.

Ny økologistrategi på trapperne

I Sektor Økologi er vi meget optaget af økologiens videre udvikling, og vi er på vej med en ny strategi 2024-2026. Her har vi opmærksomheden rettet mod, hvilke indsatser, vi særligt skal fokusere på i de kommende år for at give økologien det rigtige skub fremad, når det gælder fremtidens bæredygtige fødevarer. Vores nuværende strategi 2021-2023 har vist sig at være et rigtig godt værktøj til at udvikle økologien, og mange af vores strategiske mål kan vi sætte hak ved - done. Det er vi stolte af, og vi fortsætter det målrettede arbejde.

Økologisektionens årsmøde og Økoelev 2023 konkurrence

Økologisektionens årsmøde står også for døren. Det er den 26. oktober i Kolding og tema for dagen er ” Økologi og den grønne omstilling". Her folder vi to vigtige emner ud og ser bl.a. på, hvordan vi skaber mere natur og biodiversitet i agerlandet – set i lyset af EU’s nye naturgenopretningslov, som er på trapperne. Vi ser også på, hvor vi står i forhold til at fossilfrit økologiske landbrug. Se program for mødet og tilmeld dig her. Det bliver en spændende dag. 

Jeg håber vi ses og husk, hvis du ikke allerede har gjort det: Giv en af dine landbrugselever et skulderklap og indstil han/hende til konkurrencen om at blive årets øko-elev 2023. Sidste frist for indstilling er fredag den 27. september.