
Forsigtig optimisme for økologisalg i Danmark og nærmarkeder
Det går fremad med salget af økologiske fødevarer både i Danmark og i Sverige og Tyskland
Mange forbrugeres fødevarebudget har været presset de seneste år bl.a. på grund af den høje inflation. Det har bevirket, at nogle forbrugere har skåret ned i købet af økologiske fødevarer – især der hvor prisforskellen til de tilsvarende konventionelle fødevare er størst. Det vil sige særligt på kød og fjerkræ. Der er dog også set nedgang i salget af basisvarer som økologisk mælk, æg og vise grøntsager. En tilsvarende udvikling har der været på nærmarkederne i Tyskland og Sverige.
Coop og Arla melder om vækst i salget
Heldigvis er der ifølge både detailhandlen og virksomheder nu klare tegn på fremgang i økologisalget. Således har Coop meldt ud, at der har været svag vækst i økologisalget siden sommeren 2023 i takt med at inflationen er faldet. Dermed er priserne faldet på flere økologiske produkter og samtidig er prisspændet mindsket mellem konventionelle og økologiske produkter[1]
"Bunden i økologisalget er nået – siden juli 2023 har salget været svagt stigende" Thomas Roland, chef for Vareansvarlighed og kvalitet i Coop
Samme positive toner lyder fra verdens største økologiske mejeri, Arla Foods, som i forbindelse med fremlæggelsen af deres årsregnskab sidst i februar meldte ud, at mejeriets økologiske salg i andet halvår af 2023 er vokset seks procent på månedsbasis i gennemsnit i forhold til året første seks måneder. Særligt siden august 2023 har Arla set et mere positivt momentum på økologi med større efterspørgsel af de økologiske varer. Andre økologiske virksomheder melder om en lignende udvikling, og der spores i branchen således en forsigtig optimisme for den nære fremtid.
Sverige vækster for første gang i 3 år
Også i nabolandene Tyskland og Sverige lyder optimistiske toner. Således kunne Tyskland på den netop afholdte økologimesse, BioFach, melde at salget økologiske varer steg med 5 pct. i værdi i 2023. I takt med at inflationen er faldet i Tyskland har der siden sommeren 2023 ligeledes været fremgang i salget i mængde for mange varer. Og salgsfremgangen er ligeledes fortsat ind i 2024, hvor de nyeste tal for salget økologiske mejerivarer viser pæn fremgang for både drikkemælk, yoghurt og ost. Der er p.t. ikke offentliggjort salgstal for andre varer i 2024.
I Sverige har økologien været presset i efterhånden flere år – både pga. faldende markedsføring af økologien og derudover har momentum været skiftet til plantebaserede fødevarer. Men for første gang i tre år kunne de svenske dagligvarekæder melde om vækst i økologisalget i fjerde kvartal af 2023 ifølge Sweden. Det begyndte ellers med store fald i salget af økologiske varer i 2023, men faldet aftog kvartal for kvartal og i sidste kvartal var økologisalget i stedet gået i plus med en vækst på 2,8 pct. i forhold til samme kvartal året før.
Yderligere oplysninger: Ejvind Pedersen, ep@lf.dk
[1] ’Økologi – Inspiration til jordbruget’, februar 2024.