
Tyskland går all in på økologi i foodservice
Økologi for alvor på den tyske politiske dagsorden. Det tyske marked i foodservice rummer store muligheder for at øge eksporten af dansk økologi
16 mio. tyskere får dagligt mad fra offentlige køkkener. Med en målsætning om at højne den økologiske andel fra 2 procent til 30 procent inden 2030 i offentlige kantiner i Tyskland, åbner der sig nye muligheder for eksport af dansk økologi. Landbrug & Fødevarer bidrager med danske erfaringer.
Økologi er for alvor kommet på den tyske politiske dagsorden, og det tyske marked rummer et stort potentiale for at øge eksporten af dansk økologi.
Med den tyske Bio-strategi 2030 har Tyskland sat ambitiøse mål om at fremme økologien. Strategien har til formål at skabe de rette rammebetingelser og fjerne eksisterende forhindringer langs hele værdikæden, så 30% af landbrugsarealet i 2030 dyrkes økologisk.
Mulighederne i tysk foodservice
Foodservicesektoren, herunder specifikt offentlig bespisning, får et særligt fokus med henblik på at understøtte efterspørgslen og forbruget, der allerede er begyndt at vise positiv udvikling med en målsætning om at højne den økologiske andel i offentlige kantiner fra 2% til 30% inden 2030. Med mere end 16. mio. tyskere, der dagligt får mad fra offentlige køkkener, åbner denne del af den tyske foodservice sektor en enorm mulighed for økologisk eksport.
Danmark som forbillede
De tyske målsætninger kræver en stabil værdikæde, der kan understøtte den udvikling, de nu står overfor. Samspillet i Danmark mellem leverandører, grossister og det offentlige er til stor inspiration for de tyske aktører. Derfor er der et særligt momentum for danske økologiske fødevareproducenter, der ønsker at udvide deres forretning i Tyskland.
Landbrug & Fødevarer deler danske erfaringer
For at støtte denne udvikling har Landbrug & Fødevarer i en årrække målrettet arbejdet med at dele viden og erfaringer fra den danske model. I september modtog Landbrug & Fødevarer i samarbejde med Trade Council Berlin, den tyske øko-organisation BÖLW og støttet af Fonden for Økologisk Landbrug endnu en delegation fra Tyskland. Den bestod af beslutningstagere, der fokuserer på udviklingen af økologien i foodservice.
Formålet med delegationen var at formidle viden om økologi og levere konkrete værktøjer til at understøtte den økologiske omlægning. Blandt andet deltog HelloFresh, Bundesverband Naturkost Naturwaren, Bioland og medierne Tagesspiegel og BioHandel samt repræsentanter fra store bespisningstilbud og offentlige kantiner.
Næste skridt
Indsatsen omkring økologi i foodservice fortsætter den 25. november 2024 i Berlin. Her deltager ca. 80 tyske beslutningstagere, mediepartnere og danske repræsentanter fra branchen i et seminar , der handler om muligheder og værktøjer til økologisk omlægning i foodservice med planteprodukter som omdrejningspunkt. Seminaret afholdes i samarbejde med Trade Council Berlin og BÖLW og er støttet af Plantefonden.
Aktiviteter som disse bidrager til at styrke forbindelser mellem danske og tyske aktører og åbner op for nye samarbejdsmuligheder. I takt med at efterspørgslen efter økologiske produkter på det tyske marked stiger, vil et tættere samarbejde mellem Danmark og Tyskland være med til at fremme eksporten af økologiske varer.