
Aktuel markedsorientering
Få her et hurtigt indblik i, hvordan det går med produktion og salg af økologiske fødevarer
Produktionen
MÆLK: Den økologiske mælkeproduktion har i år fortsat den nedadgående trend fra de seneste år. Der er således indvejet 348 mio. kg økomælk i årets første syv måneder, hvilket er en nedgang på 10 pct. i forhold til samme periode i 2024.
ÆG: Produktionen af økologiske æg er i første halvår 2025 på samme niveau som i 2024, dvs. 11,4 mio. kg øko-æg ifølge Danmarks Statistik.
GRIS: Der er endnu ingen officielle tal for økologiske slagtegrise i 2025, men der forventes en lille stigning i forhold til 2024, hvor der blevet slagtet omkring 185.000 økologiske grise.
Salg af økologiske fødevarer
Det forlyder fra både virksomheder og detailhandlen i Danmark her medio september 2025, at der igen er stigning i salget af økologiske fødevarer. Dog ses den største stigning i omsætningen og mindre i volumen.
En ny analyse fra Kauza Shopperdata – udarbejdet for Økologisk Landsforening - bakker op om denne udvikling. Den viser, at salget af økologiske fødevarer er steget 4,4 pct. i værdi i første halvår 2025 i sammenligning med samme periode sidste år. Men væksten er særligt drevet af prisstigninger, og den økologiske andel af det samlede marked er stadig omkring 12 pct. ifølge analysen. Det positive er, at markedsandelen er fastholdt i et marked, som aktuelt er meget prisfokuseret.
Forventning om stigning i salg i nær fremtid
I en ny forbrugeranalyse af Landbrug & Fødevarer fokuseres bl.a. på forventninger til salget af økologiske fødevarer i den nære fremtid. Det vil sige, hvilke forventninger forbrugerne har om køb af økologi i de kommende 1-3 år. Analysen giver grund til forsigtig optimisme, idet 48 pct. af danskerne forventer at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe samme mængde økologi som i dag. Kun 5 pct. af danskerne køber aldrig økologi.
Samtidig viser analysen, at mere viden om økologisk produktion kan få flere til at prioritere økologien. 18 pct. ville købe mere økologi, hvis de fik større viden om forholdene i økologisk produktion. Det er særligt de yngste deltagere i undersøgelsen (under 30 år), der peger på et behov for mere viden. Se hele analysen her: Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år.
Økologisalget i 2024
I 2024 var der ifølge Danmarks Statistik en stigning på 3 pct. i økologisalget i detailhandlen i værdi til i alt 16,0 mia. kr., mens stigningen i volumen var på 2 pct. – forskelligt fra varegruppe til varegruppe. Nogle varegrupper oplevede fortsat nedgang i både værdi og volumen. Salget til foodservice satte i 2024 ny rekord, idet der blev solgt økologiske fødevarer for i alt 3,6 mia. kr., hvilket er en stigning på 6 pct. i forhold til året før. Stigningen i økologisalget var i nogen grad drevet af prisstigninger, da mængden af økologiske varer kun steg med 3 pct., mens stigningen i værdi altså var det dobbelte. Den økologiske andel i foodservice er samtidig opgjort til 14,2 pct., hvilket er ny rekord. Til sammenligning var økologiandelen i detailhandlen på 11,6 pct. i 2024 ifølge Danmarks Statistik.