Nyhed, 18.september 2025

Økologi er også dyrevelfærd

Ny kampagne fra L&F fremhæver økologiens værdier med særligt fokus på animalske fødevarer

Fra 1. september og 6 uger frem kan man i gadebilledet i de større byer og på de sociale medier møde kampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd”. En kampagne, der fremhæver økologiens kerneværdier for især de økologiske animalske fødevarer.

Behov for øget viden om økologi
En ny forbrugeranalyse fra Landbrug & Fødevarer underbygger behovet for mere oplysning om økologi. Her siger hver femte dansker, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i den økologiske produktion.

18 procent af de adspurgte svarer, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion – for de yngste i undersøgelsen, 18-29 år, er det 27 procent. Det halter især med viden om kød, æg og mejeriprodukter.

– Analysen viser tydeligt, at mere viden om den økologiske produktion er nøglen til en stigning i salget af økologiske fødevarer. Samtidig er det også de fødevaregrupper, der har den højeste pris, som for eksempel ost og kød. Formålet med kampagnen er derfor at give forbrugerne et kærligt skub og viden om den merværdi, man får i forhold til dyrevelfærd ved at vælge økologiske mejeriprodukter, æg og kød. 

Der er således brug for en kontinuerlig oplysningsindsat over for forbrugerne, da nye generationer kommer til.

– Der har gennem tiden været gennemført mange oplysningskampagner om økologi, og tilliden til økologi i Danmark er tårnhøj. Men der er vokset nye generationer op, som måske ikke ved, hvad den økologiske produktion egentlig indebærer. Derfor denne forbrugerkampagne, siger Eva Kunnerup, chefkonsulent og kampagneleder, Landbrug & Fødevarer. 

Mere kendskab til dyrevelfærd i økologien
Kampagnen er et led i Landbrug & Fødevarer Økologi’s strategi for at styrke forbrugernes kendskab til dyrevelfærdstiltag i økologien. Kampagnen understøttes af annoncer fra facebooksiden Økologi – Landbrug & Fødevarer, der i billeder viser de økologiske dyrs liv under åben himmel og i staldene.

 

Yderligere oplysninger om kampagnen: Eva Kunnerup Mohrsen

Yderligere oplysninger: Hanne Børsch