
Eksportfremstød for flere Yen og Won til fødevareklyngen
L&F og medlemsvirksomheder er i Japan og Sydkorea for eksportfremstød med fødevareministeren og L&F's direktør.
Japan og Sydkorea er to af den danske fødevareklynges mest betydningsfulde eksportmarkeder. I 2021 købte japanerne varer fra den danske fødeklynge for 4,7 mia. kr., mens de sydkoreanske forbrugere og virksomheder købte fødevarer, maskiner og teknologi til en værdi af 2 mia. kr. Det placerer landene som nummer 11 og 18 over de største importører produkter fra fødevareklyngen.
Det er derfor oplagte mål for eksportfremstød for fødevareklyngen. I sidste uge besøgte L&F og en række virksomheder sammen med fødevareminister Jacob Jensen de to lande for at knytte og vedligeholde kontakter, fortælle om kvalitet og sikkerhed af danske fødevarer, og hvordan den der arbejdes med bæredygtighed og klimaeffektivitet i alle led af produktionen. Alt sammen for at skærpe appetitten på at lægge endnu flere Yen og Won i kassen hos de danske fødevarevirksomheder.

For Merete Juhl, administrerende direktør i L&F, var det også første gang hun deltog i et eksportfremstød i denne rolle. Hun glæder sig over at opleve et dybt professionelt set up, med stærkt samarbejde mellem myndigheder og branche.
- Japan og Sydkorea er store og vigtige markeder, og der er formentligt potentiale til, at de kan blive endnu større. Det får vi virkelig gødet jorden for gennem et sådant fremstød. Det er fremragende, at vi som erhverv kan have et så tæt og tillidsfuldt samarbejde med myndighederne om at fremme danske erhvervsinteresser gennem den slags aktiviteter. Jeg var utrolig glad for at opleve den professionelle udførelse på alle plan, det er virkelig en styrke for vores erhverv, siger Merete Juhl, som fremhæver ambassadernes rolle i arbejdet.
Vigtigt brohoved
- De er en vigtig kilde til viden om markedsmulighederne, de centrale aktører i landet, og hvad vi skal være særskilt opmærksom på kommercielt og kulturelt i de forskellige lande. Jeg fik for eksempel en stor og nyttig viden, før jeg holdt oplæg for repræsentanter fra den sydkoreanske fødevareindustri, om bæredygtighed og grøn omstilling i den danske fødevaresektor. Vi har også under besøget fået demonstreret den store nytte af at L&F har sit eget kontor i Tokyo. Det er et meget vigtigt brohoved til det japanske marked, siger Merete Juhl.

Fødevareminister Jacob Jensen var det officielle Danmarks spydspids på ekspeditionen.
- Under turen til både Japan og Sydkorea fik jeg øjnene op for, at vi på trods af stor geografisk afstand deler en hel del værdier med begge lande på fødevareområdet. Det gælder især grøn omstilling af landbruget og vores store fokus på at kvalitetssikre vores fødevarer. Det fælles værdigrundlag er også årsagen til, at jeg underskrev aftaler med begge regeringer om, at vi sammen skal bidrage til at styrke samarbejdet omkring en mere bæredygtig fødevaresektor i fremtiden. I Danmark kan vi især bryste os af kvalitetsprodukter, når det kommer til fødevaresikkerhed. Samtidig har vi et godt fundament på plads for den grønne omstilling. Her tænker jeg især på landbrugsaftalen fra 2021. Jeg hæftede mig ved, at både Japan og Sydkorea udviste interesse for alt lige fra omlægning til økologisk landbrug til danske landmænds brug af pesticider og CO2-nedbringende kvægfoder. Efter mange gode snakke og møder er det derfor også min ambition, at både Japan og Sydkorea skal betragte os her i Danmark som førende landbrugsland, hvad angår både grøn omstilling og fødevaresikkerhed, siger fødevareministeren.
Ambassadører for dansk landbrug
Han understreger også værdien af, at landmænd fra de tre lande udveksler erfaringer fysisk hos hinanden.
- Centrum for begge besøg var samarbejde, videndeling, og hvordan vi hver især kan hjælpe hinanden med at blive endnu bedre fødevareproducenter fremover. Her oplevede jeg stor interesse i måden, hvorpå vi både driver og udvikler landbrug her i Danmark. Det er i mine øjne derfor også en oplagt mulighed, at vi med åbne arme tager imod både japanske og koreanske landbrugsstuderende på udveksling herhjemme. På Dalum Landbrugsskole har de eksempelvis allerede et udvekslingsprogram med Korea. Det gode fundament skal vi bygge videre på, så vi er med til både at uddanne og træne unge landmænd, som samtidig bliver en slags ambassadører for dansk landbrug, når de vender hjem med en masse gode erfaringer og læring i rygsækken. Det er min klare opfattelse, at særligt min sydkoreanske fødevareministerkollega hilste et sådant initiativ meget velkomment. Generelt var de meget nysgerrige på endnu flere konkrete tiltag fra dansk side. For ligesom i Danmark kæmper både Japan og Sydkorea med at gøre landbrugsuddannelserne mere attraktive for unge, og der skal vi bare lynhurtigt i arbejdstøjet og byde os selv til som en del af løsningen.
Stærkt fundament
Ministeren mener, fundamentet er stærkt for den danske eksport.
- En del af turens primære formål var også at hejse flaget for vores gode danske fødevarer i begge lande. Japan og Korea er vigtige markeder for svinekød og fjerkræ, og vi arbejder på at mindske risikoen for, at eksporten lukker ned, når vi i Europa rammes af eksempelvis fugleinfluenza. Jeg er glad for den tillid og loyalitet, som begge lande udviser over for danske eksportvirksomheder og myndigheder. Alene det, at Danmark er ét af bare to lande i Europa, som den koreanske regering har godkendt som eksportør af oksekød, er et stærkt signal. Det er et godt fundament for endnu mere dansk eksport i fremtiden”.
COVID forhåbentlig lagt bag os
Eksportfremstød er en vigtig del af den samlede indsats for at fastholde og udvikle markeder for danske fødevarer.
Det fortæller Jan Laustsen, der er direktør for Handel, Marked & Ernæring i L&F. Han er landbrugets faste ankermand på eksportfremstødene, og har deltaget i en lang række i alle egne af verden.
- Eksportfremstødene er en af vores store aktiviteter for at få sat Danmark og fødevareklyngens produkter på dagsordenen i de lande, som vi besøger. Det kan være lande, hvor vi i forvejen står stærkt, men også lande, hvor vi er til stede i mindre grad, men ser et potentiale i. Det skal der være, for det er en rigtig stor og langvarig opgave at planlægge et eksportbesøg, siger Jan Laustsen.

Turene arrangeres altid i nært samarbejde med den danske ambassade, udenrigsministeriet og fødevareministeriet. Mange steder i verden giver det særlig bevågenhed, når der deltager repræsentanter for regering og kongehus.
- Det gælder ikke mindst i Asien, og derfor var det også en styrke ved besøget, at Jacob Jensen deltog. Det var for øvrigt første gang efter COVID-krisen, at vi havde fødevareministeren med på eksportfremstød, og det markerer forhåbentlig at vi har lagt tiden med COVID endegyldigt bag os. Det var en stor hæmsko for vores afsætningsaktiviteter, til trods for at vi havde fint udbytte af virtuelle fremstød, siger Jan Laustsen.