Foto: Landtv

Nyhed, 03.maj 2023

Ny klimastatus og -fremskrivning 2023 fra Energistyrelsen

Den 28. april offentliggjorde Energistyrelsen offentliggjorde den årlige klimastatus og -fremskrivning 2023.

Klimastatus og -fremskrivning er en redegørelse for, hvordan Danmarks drivhusgasudledning har udviklet sig fra 1990 til 2021, men også en vurdering af, hvordan udledningen af drivhusgasser vil udvikle sig frem mod 2035.

Giver et skævt billede

Fremskrivningen indeholder igen i år ikke elementer fra udviklingssporet fra landbrugsaftalen (aftalen om grøn omstilling af landbruget af 4. oktober 2021) som f.eks. nitrifikationshæmmere og pyrolyse – selvom vi har arbejdet for at få dem medregnet. Anvendelsen af Bovaer til køer er regnet med under usikkerheden med en effekt på 0,4 mio. tons CO2-e, men indgår ikke i den officielle opgørelse. Derfor giver opgørelsen et skævt billede af landbrugets faktiske reduktionsmuligheder.

Fremskrivningen efterlader landbruget med en manko på 5,1 mio. tons CO2-e for at leve op til reduktionen på 55 – 65% CO2-e i landbrugsaftalen - det vil sige forskellen mellem det forventede og det faktiske resultat - Det er en stigning i forhold til sidste år, hvor mankoen var 4,9 mio. tons CO2-e.

Der er forskellige faktorer, der både tæller den ene og den anden vej:

  • Der er sket en reduktion i antal køer. Denne reduktion reducerer udledningen af metan med ca. 0,6 mio. tons CO2-e i 2030.
  • Som følge af en opdatering af efterafgrødesammensætningen, er der sket en ændring af sædskifte. Denne ændring reducerer den forventede udbyttefremgang i forhold til fremskrivningen i 2022 med ca. 0,27 mio. tons CO2-e i 2030.
  • Der er en ændring i emissionsfaktoren for lattergas fra 298 til 265 og for metan fra 25 til 28, hvilket også øger den samlede udledning fra landbruget.

Der mangler betydelige elementer

Energistyrelsen laver fremskrivningen ud fra såkaldt ’frozen policy scenarie’. Det betyder, at man kun delvist indregner de klimaeffekter, som forventes på landbrugsområdet gennem Aftalen om grøn omstilling af dansk landbrug. Når frozen policy er forudsætningerne for klimafremskrivningen på landbrugsområdet, er konsekvensen, at effekterne fra Aftalen om grøn omstilling af landbruget kun medregnes delvist.

På den måde har Energistyrelsen valgt at medregne dele af implementeringssporet med indsatsen for udtagning af jord, samt hyppig udslusning og krav til husdyrenes fordøjelse, men der mangler betydelige elementer i fremskrivningen. Energistyrelsen medtager ikke, at landbrugs- og skovsektoren med landbrugsaftalen er blevet pålagt et bindende reduktionsmål på 55 – 65% ift. niveauet i 1990.

Hele landbrugsaftalens udviklingsspor, der skal give en reduktion på 5 mio. CO2e, er ikke medregnet. Der er altså en manko på 5 mio. tons CO2e-reduktion i udviklingssporet, som er besluttet politisk, men som ikke inkluderes i Energistyrelsens klimafremskrivning. Det omfatter udledninger og optag i:

  • Landbrugets processer (hovedsageligt metan og lattergas)
  • Landbrugets arealanvendelse (herunder kulstofopbygning via efterafgrøder og halm, samt tab fra humusrige lavbundsjorder)
  • Skove og høstede træprodukter
  • Energiforbrug i landbrug, gartneri, skovbrug og fiskeri.