Nyhed, 05.juli 2023

Danish Crown: Analyser gør at vi kan forstå det komplekse

Thomas Grøndahl, Lead, Consumer Insights, Marketing and Consumer Experiences ved Danish Crown svarer på, hvordan virksomheden kan bruge analyserne.

Hvordan bruger I markedsanalyser?

- Forbrugernes adfærd, vaner, indkøbsmønstre og præferencer ændres hele tiden – og vi er ganske afhængige af at have fingeren på markeds-pulsen. Det er dén dynamiske verden, en international fødevarevirksomhed som Danish Crown befinder sig i. I en dynamisk verden – og hos en ligeså dynamisk fødevarevirksomhed – er viden om forbrugere og markeder på agendaen hver dag. Lancerer vi produkter, der ikke giver mening for forbrugerne, så er supermarkederne ikke langsomme til at tage vores produkter af hylden. Jeg vil gå så langt som til at sige, at viden om forbrugerforhold ikke blot er en markedsbetingelse. Det er også blevet en konkurrencefordel. Ingen – hverken Danish Crown, vores ejere eller vores detailkunder – er tjent med produkter, der ikke gør sig fortjent til at lande forbrugernes indkøbskurv.    

Hvilken værdi giver det jer?

 - Markedsanalyser og markedsindsigt gør os i stand til at forstå det komplekse. Gode markedsanalyser kan i dag gennemføres lynhurtigt – og de sikrer, at vi hurtigt og effektivt træffer ”den rigtige” beslutning. I stedet for at holde lange møde, hvor vi diskuterer hinandens synspunkter og lufter vores mavefornemmelser, kan markedsanalyser hjælpe os med at se tingene i et objektivt lys. Det kan især være kritisk at have markedsanalyser med på mødebordet, når der skal træffes vigtige beslutninger om eksportmarkeder, vi måske ikke kender så godt, eller om forbrugergrupper som ikke ligner os selv.

Hvordan kan I være med til at sikre, der bliver lavet de rette analyser?

 - L&F og Danish Crown er i konstant dialog om, hvilke ”videnhuller” vi har, når det gælder vores forbrugere og markeder, samt hvilke dagsordener, vi kan have gavn af at understøtte med dybere forbrugerindsigt  

Er der noget ny viden, der har været særlig brugbar de seneste år?

 - Viden om eksportmarkeder; viden om forbrugernes holdning og vidensniveau om bæredygtighed; viden om beslutningsadfærd i en tid med inflation – har alt sammen været vigtig viden, som har holdt os ajour

Eller noget der har overrasket?

- Bedst som man troede, man vidste alt om forbrugerne, så dukker der nye ting op. Det overrasker især, når der sker pludselige skift i forbrugernes adfærd og præferencer, fx som vi så det under COVID og med udbrud af krigen i Ukraine. Fra en dag til den anden ændres forbrugernes indkøbsadfærd i supermarkeder: Man kommer måske sjældnere ud at handle; handler større ind; køber til lager – alle forhold, der pludselig har indflydelse på hvordan Danish Crown markedsfører sine brands; hvad effekten er af butiksreklamer,  hvordan vores emballager skal se ud, og hvor meget de skal indeholde.  

Har I et godt eksempel, hvor indsigt har givet jer succes i forbindelse med en lancering eller øget salg?

- Ofte er det summen af mange indsigter, der ender ud i konkrete tiltag. L&F laver en tilbagevendende madpakkeanalyse, som har fungeret som grundlag for udvikling af et kommende pålægskoncept målrettet børnefamilier. Analysen gav indblik i forskellen mellem børn og forældres behov om madpakke-lavning/spisning og giver konkrete anbefalinger for produktudvikling og markedskommunikation. L&F bidrager også med ny viden om produkt- og emballagetendenser, som har givet input til udviklingen af færdigretter med fersk kød, som man kan finde i dagligvarehandelen i dag.