Foto: Jens Peter Hermansen

Nyhed, 19.juli 2023

Ung landmand: Jeg vil gerne se noget vokse og gro

Frederik Stordal er en del af holdet bag kontoen @derforlandmand, fordi han er stolt af at vise sit arbejde frem og gerne vil inspirere andre unge.

Frederik Stordal er 18 år gammel og læser til landmand på Asmildkloster Landbrugsskole, hvor han netop har afsluttet grundforløbet. I øjeblikket er han i praktik på en økologisk plantebedrift, og for ham er et arbejde landbruget det helt rigtige valg af flere grunde:

-Jeg vil gerne arbejde i landbruget, fordi jeg synes det er spændende at komme ud og se noget vokse og gro. Jeg synes, det er virkelig fedt at følge udviklingen i sit arbejde og i sidste ende se et resultat, fortæller Frederik Stordal.

En fortælling, der gør en forskel

Det var i marts, Frederik sammen med tre andre unge landbrugere overtog stafetten på Instagram-kanalen, som Innovationscenter for Økologisk Landbrug står bag, og med over 4,000 følgere på kanalen er der mange, der ser med, når der bliver slået op indhold op.

-Det var rigtig spændende, men også lidt nervepirrende. Ikke bare fordi, der er et stort publikum. Vi har jo også fået et stort ansvar om at lokke flere unge ind i landbruget, fortæller Frederik og fortsætter:

-Men jeg sad også med tanker, om hvordan ville folk reagere? Hvordan ville mine kammerater reagere? Men det er alligevel en virkelig fed følelse at kunne gøre en forskel ved at fortælle sin historie. Så det er vigtigt for mig, at mine opslag er nede på jorden, fordi jeg ikke kun kommunikerer til mine venner i landbruget, men også folk, der ikke har en relation til landbruget.

Hvordan fortæller man den gode landbrugshistorie på de sociale medier?

Det er ikke ved et tilfælde, at Frederik og de tre andre unge har overtaget styringen over kanalen. For at deltage har de skulle sende en ansøgning til Innovationscenter for Økologisk Landbrug, og de har endda været til en jobsamtale, hvor de skulle fortælle om deres motivation for at deltage. Da holdet af instagrammere var fastsat, blev de sendt på en workshop, hvor de i fællesskab lærte om Instagram som værktøj til at formidle de gode historier:

-Til vores workshops med de unge bag @derforlandmand har vi arbejdet med storytelling ift., hvordan man kommunikerer en hverdag i faget på sociale medier. Og så har vi arbejdet videre med trends samt fede effekter, som kan fange, give langt flere visninger og følgere, skriver Camilla Stemann Jensen direktør og underviser i virksomheden Camilla Stemann & Co.

Og det var nogle gode tips og tricks at få med

-Der er rigtig meget, man skal overveje, inden man lægger op, og jeg synes workshoppen gav nogle virkelig gode perspektiver. Allerede nu kan jeg mærke, at jeg har lært meget gennem mit arbejde med kanalen, fortæller Frederik og fortsætter med et råd til andre unge landbrugere, som går med en god fortælling, de gerne vil dele:

-Man skal bare gribe chancen, hvis man har en god historie at fortælle. Bare grib kameraet og skriv noget tekst – det var sådan, jeg startede. Og der er så meget at vinde, fordi der er mange unge, der ikke ved, hvordan hverdagen ser ud i landbruget. Så det er bare vigtigt, at vi hjælper hinanden med at få budskabet ud til andre unge.