
Foto: SCPhoto - Steffen Christensen
Unge landbrugere viser livet på landet frem på Instagram
Fire unge landmænd fortæller om deres hverdag i landbruget gennem telefonlinsen på Instagram-profilen @derforlandmand
Der skal flere unge dygtige, nytænkende hjerner ind i landbrugserhvervet. Men det er ikke altid nogen nem opgave at få fat i de unge kræfter i en tid, hvor den klassiske analoge avisannonce er skiftet ud med lynhurtige sociale medie platforme. Men så må landbruget hoppe med på trenden, og det er netop den tanke, der kickstartede projektet @derforlandmand.
-Der er et stigende behov for at få flere unge ind i erhvervet, og det kan være svært at nå ud over vores egen kredse. Og hvad nu, hvis man ikke er i kontakt med landbruget i forvejen? Så opstod tanken om, vi ikke kunne bruge sociale medier til at nå ud til de unge, forklarer Jens Peter Hermansen, projektleder i Innovationscenter for Økologisk Landbrug, som fortsætter:
-Man kan sagtens slå op i en studiehåndbog og finde ud af alt det praktiske, men spørgsmålet om, hvad man i virkeligheden skal lave, kan være svært at få svar på. Og så tænkte vi, hvem er bedre til at fortælle historien om at arbejde i landbruget, end de unge selv.
3. hold ’instagrammere’
Derforlandmand er et projekt, der startede i 2021 af Økologisk Forening og i dag er drevet af Innovationscenter for Økologisk Landbrug – et center etableret som et selvstændigt almennyttigt selskab af Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer. Hvert år overtager et nyt kuld instagrammere kanalen, og det er nu 3. generation, der styrer profilen. Profilen drives i øjeblikket af fire unge landbrugere. De skiftes hver især til at lave opslag og videoer til kanalen, og det er det dem, der styrer slagets gang for kanalen, så initiativet for emner og temaer ligger helt hos de unge selv. Og hvis der på et tidspunkt bliver brug for det, kan de unge få sparring hos Innonvationscenteret.
Det kan godt være vanskeligt at starte en professionel Instagram-profil op, og selvom det var svært at finde rundt i begyndelsen, har profilen fået rigtig god medvind:
-Jeg er meget overrasket over, hvor langt og hurtigt vi kan nå ud med et budskab – for det er jo en hel videnskab med Instagram, deres algoritmer osv., og det er gået supergodt. Og nogle gange rammer vi alt fra 50.000- 100,000 visninger, fortæller Jens Peter Hermansen.
Den ærlige historie
Der er mange muligheder, når man uddanner sig inden for landbruget, og ikke én dag er ens. Det er ideen, at de unge skal bruge deres egne fortællinger og betragtninger til at vise andre unge, hvordan en hverdag kan se ud, men det skal også være en autentisk fortælling:
-De unge har lært lidt om, hvordan de kan filme, og hvilke værktøjer de kan bruge på Instagram, så det er også interessant at følge med f.eks. om vinteren. Men vi skal ikke have puttet alle mulige filtre på, der gør, at det altid er solskinsvejr. Det skal ikke kun være alle de glade og gode historier. Det skal være den ærlige historie, der bliver fortalt, forklarer Jens Peter Hermansen.
Den unge tilgang til livet og landbruget
Kanalen har lidt over 4,000 følgere, og de unge landbrugeres historiefortælling på kanalen vækker stor begejstring i Landbrug & Fødevarer:
-Jeg har en kæmpe respekt for den tid, de unge lægger i det, og jeg er meget imponeret over dem. Vi kan uden tvivl lære rigtig meget af de unges tilgang til landbruget og til livet. Så det har en rigtig stor værdi, fordi de taler til ind i hjertet på rigtig mange mennesker. Og kan det være med til at sikre de skarpe, friske hjerner og unge hænder i vores erhverv, er det hele indsatsen værd, siger Hans Erik Jørgensen, formand for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer
Og kigger man ud i fremtiden for projektet er det stadig de grundlæggende tanker, der følger med:
-Jeg vil virkelig gerne sikre, at det her projekt kan vokse videre, for de unge er dygtige og gør et vigtigt stykke arbejde. Og så skal vi selvfølgelig arbejde videre på at få nogle dygtige unge ind i erhvervet gennem Instagram, fortæller Jens Peter Hermansen.