Nyhed, 26.juli 2023

Madskoler: Fællesskab og fuld i fart i køkkenet

Det er tirsdag, klokken er 10, og dagens madlavning på madskolen ved Lundehusskolen skal for alvor til at begynde.

Kaffen brygger på kanden, og der er stille i køkkenet, mens ugens instruktører gør køkkenet klar til formiddagens madlavning. Eleverne på madskolen har pause efter at have spist morgenmad og talt i fællesskab om De officielle Kostråd.

Årets opskriftsbøger ligger klar på køkkenbordet, og råvarerne står klar til at blive tilberedt til et fødselsdagsmåltid: Flæskesteg, spidskålssalat og jordbærgrød til dessert.

Venskaber og madglæde

”Husk at vaske hænder!” bliver det råbt i kor fra eleverne, når de kommer tilbage fra deres pause. For på Madskoler får eleverne nemlig et kursus i god håndhygiejne, og det bliver fulgt til punkt og prikke – og så kan dagens store madlavning skydes igang.

Potter, pander og diverse køkkenredskaber bliver sat i aktion, og under opsyn fra instruktørerne overtager børnene køkkenet, hvor opskrifterne bliver fulgt med nøje koncentration.

-Det er så fantastisk at se dem arbejde så godt sammen, fortæller Poul Kjær, som er instruktør på Madskoler for 7. år i træk.

-Det er derfor, jeg elsker at være frivillig. Det er jo skønt at lære fra sig, men også at være vidne til at børnene får nye venskaber gennem madlavning.

-Jeg synes det er superfedt at give madglæde og viden om mad videre til børnene – og så er det jo bare et plus, at jeg også selv lærer virkelig meget om mad, mens jeg er instruktør, uddyber han.

Husk salaten!

Der er fuld fart i køkkenet, og der bliver pisket, snittet og kogt. Som formiddagen bliver til middag, breder der sig en sød damp af jordbærgrød og en duft af flæskesteg ud i rummet. Nu er det snart spisetid. Men før eleverne sætter sig til bords i deres arbejdsgrupper for at nyde det måltid, de har produceret, bliver der dækket fint op med bestik og servietkunst.

”I skal også have salat!” fortæller én af eleverne til sine kammerater ved bordet, imens der serveres en portion spidskålssalat med gulerødder til alle. Der breder sig madro over selskabet, og i arbejdsgrupperne bliver der talt om, hvordan det var at lave et måltid fra start til slut, og hvilke forskellige smage råvarerne giver til maden.

-Det er ret fantastisk, hvad de kan lave i fællesskab. Mange af dem har først lært hinanden at kende i går, og alligevel formår de at lave alt det her, fortæller Poul Kjær.

Og det lader til, at eleverne selv er ret godt tilfredse med resultatet af deres arbejde.

-Jeg har aldrig fået flæskesteg til frokost, men det tror jeg gerne, jeg vil prøve igen! Sværene der knaser, er bare det bedste, fortælle en af eleverne begejstret.

Efter en formiddag i køkkenet, et godt middagsmåltid og en omhyggelig oprydning løber eleverne til pause og spiller basketball i skolens gård. Når de kommer tilbage, skal de tale om ”Madspild eller madaffald?” og lave endnu mere mad.