Nyhed, 06.juni 2024

I en grøn trepart-tid: Kampagne viser landbrugets værdi

Landbrug & Fødevarers lancerer i denne tid en ny kampagne. Den fortæller danskerne om den værdi, landbruget og fødevareindustrien skaber.

Danskerne skal de kommende uger holde sig langt fra aviser og tv, sociale medier, dyrskuer og folkemøder, hvis de vil undgå at møde budskaberne fra Landbrug & Fødevarers kampagne.

Kampagnen minder om et betydningsfuldt erhverv med mange arbejdspladser, som er sit ansvar bevidst.

- Vi er i denne tid meget markant til stede med næste runde af den kampagne, som går under overskriften ”Vi dyrker ikke kun jorden, vi dyrker fremtidens klimaløsninger,” og som vi indledte med L&F’s 2030-plan, fortæller Claus Horsted, direktør for Public Affairs & Kommunikation.

Han siger om kampagnens formål:
- Vi skal genfortælle og minde omverdenen om, at vi er et erhverv, der tager vores ansvar alvorligt, men også at vi er et betydningsfuldt erhverv for hele Danmark, at vi har løsninger til den grønne omstilling, og at der er god grund til at værne om vores konkurrencevilkår og arbejdspladser. Det er budskaber, som er vigtige endnu engang at få formidlet her i den grønne treparts højintense uger.

 

Mange former for værdi

Kampagnen kører allerede. På sociale medier møder man blandt andet en række ’mytebaskere’. De gør op med nogle af de misforståelser om landbrug og klima, som har spredt sig i debatten. De to første mytebaskere sætter fokus på, at landbruget allerede er underlagt samme CO2-afgift som industrien, og på lækageeffekten og hvad det betyder, hvis vi bare eksporterer udledningerne.


På sociale medier vises også de mange former for værdi, landbruget skaber.  

- Vi er beriget af rigtig mange gode mennesker og cases, der typisk for vores erhverv måske ikke har de største armbevægelser, men som til gengæld er nogle af verdens dygtigste fødevareproducenter som samtidig leverer så stor værdi til lokalsamfundet lige fra lokalt sammenhold og socialt ansvar til natur og grøn energi. I hele kampagnens levetid er vi kun blevet bekræftet i, at det virker at sætte ansigt på vores erhvervs visioner og  innovationskraft, udbygger Claus Horsted.

På TV under EM
Kampagnen er ligeledes i gang på print med annoncer i de landsdækkende og regionale aviser, og forskelligt fysisk materiale til brug på dyrskuerne. Senere på måneden kommer en TV-reklame, som kører på TV 2 i forbindelse med EM i fodbold. L&F er også på Folkemødet i Allinge sammen med resten af Beslutningstagerdanmark med annoncer på færgen, i lufthavnen i Rønne og på de bornholmske busser. 

- Det er en ganske massiv kampagne, hvor vi går efter at ramme danskerne bredt med centrale budskaber om landbruget og fødevaresektoren i denne vigtige periode. De foreløbige tilbagemeldinger og målinger viser, at vi er kommet rigtig godt fra start, siger Claus Horsted og opfordrer i samme anledning medlemmer af L&F til at udbrede budskaberne fra kampagnen. 

Én million danskere
At budskaberne lever stærkt digitalt allerede er i hvert fald tydeligt. På sociale medier er budskaberne indtil videre nået ud til mere end 1 million danskere, og kampagnen er blevet set mere end 2,4 millioner gange.


-