Nyhed, 31.juli 2024

Genkendelighed skaber tydelig identitet

L&Fs logo er skabt af brandbureauet e-Types. De har været med til at udvikle på L&Fs visuelle identitet gennem årene siden fusionen tilbage i 2009.

Af Oscar Tørnes, L&F

Administrerende direktør hos e-Types, Mads Elleberg Petersen, fortæller om L&Fs logo:

-Landbrug & Fødevarers logo er godt, fordi det opfylder en række forudsætninger. Logoet er rundt, sammenhængende og enkelt. Det er let genkendeligt og det er rart for øjet at se på. Derudover har det været brugt gennem en længere periode uden store ændringer af logoet. Genkendeligheden skaber både tryghed og en tydelig identitet ved logoet, bygget op gennem længere tid i folks hukommelse.


Tydelig identitet er vigtig

At logoet afspejler en tydelig identitet, er utrolig vigtigt i forhold til branding. Mads Elleberg Petersen understreger vigtigheden af et brand med en tydelig identitet:

-Jeg tror faktisk vi underkender vigtigheden af et godt logo. Det er jo det, vi som mennesker husker og som vi ser, når vi går på markeder eller handler i butikker. Logoet er der, man sætter scenen for, hvad det er, du møder og hvad er forventningerne til det produkt eller den organisation. Vi har alle nogle personlige præferencer som gør, at vi tænker noget særligt om en given farve eller symbol.


Genkendelighed og identitet

Blandt andet på grund af genkendeligheden og identiteten betyder det meget at man ikke skifter logo fra tid til anden. Derfor ser Mads Elleberg Petersen det også som en styrke for L&F, at man har haft det samme logo siden sammenlægningen i 2009.

-Logoet er uændret i sin grundform, men der er justeret lidt ved farverne efter behov og eksempelvis brugt monokrome farver, hvor det træder lidt i baggrunden uden at tabe autoritet. På plakater, der har en farve og et budskab, kan det være forstyrrende med et logo der har to farver. I de tilfælde giver det rigtig god mening at logoet er i en enkelt monokrom eller sort-hvid-negativ version.


Brandet skal udvikles

Afslutningsvis fortæller brandingchef Rasmus Emborg, at der for nuværende ikke er nogen tanker om at ændre logoet radikalt. Men fortællingen og brandet skal udvikles:

-Kigger jeg 5-10 år frem, så tror jeg vi har det samme logo, men har fundet på nye måder at aktivere det på. Samtidig håber jeg, at vi er lykkedes med at få tillagt nye værdier til vores logo og brand. Folk vil forhåbentlig stolt tænke på vores dygtige landmænd og virksomheder, når de ser de to ringe. Vi skal meget gerne have skabt en fortælling om, at vi er et fødevareproducerende land i verdensklasse, der er en aktiv og positiv del af den grønne omstilling