Nyhed, 31.juli 2024

Landbrugets genkendelige cirkler

Hos Landbrug & Fødevarer har man haft de samme genkendelige logo-ringe siden 3. juni 2009. Hvad betyder et logo og visuel identitet for en organisation?

Af Oscar Tørnes, L&F

Hos Landbrug & Fødevarer har man haft de samme genkendelige logo-ringe siden 3. juni 2009. Hvad betyder et logo og visuel identitet for en organisation?

Da man fusionerede Landbrugsraadet, Danske Slagterier, Dansk Svineproduktion og Dansk Landbrug med Landbrugsmedierne og Dansk Landbrugsrådgivning skabte man de blå og grønne cirkler forbundet med hinanden i Landbrug & Fødevarers logo, som man i dag forbinder med landbruget. Og derfor samler L&F og dets logo mange parter den dag i dag. Det fastslår Rasmus Emborg, Chef for Branding og Kampagner i L&F:

-Logoet symboliserer et fællesskab om vores erhverv med fødevareproducenterne i form af landmænd - eller primærmedlemmer - på landmandssiden og så virksomhedssiden. Der er en del, der ser primærsiden i den grønne farve, mens virksomhedssiden er den blå farve. Symbolikken bliver, at begge sider står sammen om erhvervet.

Mere med mindre

Ifølge Rasmus Emborg kan L&Fs logo forstås på flere måder:

-Nogen forstår logoet som et uendelighedstegn mens andre ser det som en lænke. Uanset hvad underbygger det fortællingen om, at vi står stærkere sammen i erhvervet, som jo er rigtig positivt, fortæller han.

L&Fs to ringe er et yderst velkendt logo. Det er det blandt andet fordi, det er det primære element i alt visuelt som L&F laver - det gælder både kampagner og annoncer, i organisationens faglige kommunikation både internt og ekstern, til møder, på bygninger og så videre. Derfor er logoet nærmest blevet et synonym med landbruget.

- Logoet og genkendeligheden kan gøre vores arbejde lidt nemmere. Når folk ser to ringe samlet på den måde, så tænker de nok oftest på landbruget. Vi kan derfor sige mere med mindre, hvilket er en stor fordel. Af den grund har logoet en kæmpestor værdi og troværdighed, som vi virkelig nyder, når vi skal ud med et vigtigt budskab, siger Rasmus Emborg.