Transportminister Thomas Danielsen (tv.), Henning Sjørslev Lyngvig, landskonsulent i maskiner og markteknik i SEGES Innovation i midten og L&F-plantedirektør Peter Nissen (th.) var enige om et fortsat behov for at se på lovgivningen vedrørende landbrugs- og entreprenørmaskinerne på offentlig vej. Foto: Niels Hougaard

Nyhed, 14.august 2024

Selv med en velvillig styrelse tager tingene tid

Med solidt arbejde kan der skabes fleksibilitet i regler for landbrugsmaskiners færdsel på vejene. Men det er ikke forandringer, der sker fra dag til dag.

Henning Sjørslev Lyngvig, landskonsulent i maskiner og markteknik i SEGES Innovation, står i spidsen for det faglige arbejde i Landbrugserhvervets Færdselsgruppe. Det handler i høj grad om at søge at fjerne benspænd og barrierer for at landbrugets maskiner kan færdes på de offentlige vejene – selvfølgelig under respekt for færdselssikkerheden.

- Det er en utrolig interessant og vigtig opgave, men det er også en opgave, der tager tid at løse. . Jeg samarbejder meget med Færdselsstyrelsen og har lige nu nok det bedste samarbejdsklima i de 12 år, jeg har været del af arbejdet. Men at få revideret regler tager sin tid, for der et ret tungt system, det skal igennem. Det er selvfølgelig også fair, at man grundigt behandler ting, der har betydning for den fælles sikkerhed på vejene, siger Henning Sjørslev Lyngvig og tilføjer, at det daglige
færdselsarbejde udføres af ham, Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening og Gerth Petersen Holm fra DM&E

Godt resultat

Han fremhæver som eksempel et af de gode resultater fra den seneste tid.

- Det var et stort ønske at få en ordning, så store selvkørende landbrugsmaskiner kunne få lov at køre på vejene. Det er vigtigt at kunne få særligt bæltedrevne maskiner rundt ved egen kraft, hvis der er våd høst ved de sene afgrøder, kartofler, sukkerroer og majs. Her kan bælterne gøre en stor forskel, men under de gamle regler skulle de altså transporteres på blokvogn eller maskintrailer fra sted til sted, siger Henning Sjørslev Lyngvig og fortsætter:

- Vi gik derfor i 2018 ind og foreslog, at de selvkørende landbrugsmaskiner skulle have status på linje med selvkørende blokvogne, ligesom mobilkraner. Det har vi så arbejdet med og været i dialog med styrelse og andre myndigheder om gennem flere år, og sidste år fik vi det på plads. Det er et rigtig godt resultat, som hjælper mange landmænd og maskinstationer. Lige nu arbejder vi med at få en løsning igennem for traktorer med bælter. Det er jeg er fortrøstning i forhold til, at vi også får landet. Men forløbet med de selvkørende maskiner viser, at der skal tålmodighed til, også selv om Færdselsstyrelsen viser god velvilje.


Hjælp til halmleverandører

Et andet nyligt resultat handler om, at Færdselsgruppen, på vegne af Danske Halmleverandører, har arbejdet for lidt længere lastbil-sættevogne, for at kunne medbringe mere halm pr. læs.

- På de store kraftværker og varmeværker læsses der af med en kran, som tager et helt lag ad gangen fra lastbilen bestående af samlet 12 baller, enten fra en sættevogn eller forvogn/hænger. Det er en betingelse for at kunne levere halm, at der kan løftes og aflæsses 12 baller ad gangen. Den arbejdsgang var udfordret af en ny balletype, HD-ballerne, der ikke kan komprimeres tilstrækkeligt i længderetning til lovligt at være på et sættevognslad. Den problemstilling tog vi op i Færdselsgruppen i 2022, og arbejdede for en dispensation. Vognmandsbranchen var ude med den samme dagsorden og vi gjorde fælles sag med dem, og fik ændringen igennem. Den trådte i kraft her fra nytår 2024, siger Henning Sjørslev Lyngvig.


Minister-velvilje

Der er tilsyneladende også politisk velvilje til at hjælpe landbruget med mere fleksible regler. Det varslede transportminister Thomas Danielsen, da han mandag i denne uge besøgte Ausumgård i Vestjylland og fik præsenteret de problemstillinger og ønsker, færdselsgruppen har.

- Jeg har været helt bevidst om, at der har været nogle uhensigtsmæssigheder i forhold til den danske lovgivning, når det kommer til landbrugsmaskiner og entreprenørmaskiner, som ikke er tidssvarende. De er simpelthen ikke fulgt med den udvikling, der har været i erhvervet, og derfor så skal vi have kigget på lovgivningen bredt, sagde ministeren efter besøget til TV Midtvest.