Nyhed, 28.august 2024

"Vi vil gerne slå et slag for det grønne og det danske"

Foodservice-virksomheden Dansk Cater A/S er glad for initiativet om Den Nationale Grøntuge og efterspørger flere tiltag, der kan highlighte grøntsagerne.

Dansk Cater A/S er af Danmarks største foodservicegrossister. Development Manager Jan Kristensen fortæller, at det var helt oplagt for virksomheden at være del af Den Nationale Grøntuge.

- Vi arbejder jo med de professionelle kokke i for eksempel offentlige kantiner og i virksomheder. Og vi vil gerne være med til at præge fagfolkene hen imod at bruge mere grønt, mere dansk og mere lokalt. Det vil vi meget gerne understøtte mest muligt, og der er grøntugen et godt initiativ, siger Jan Kristensen, som generelt efterspørger mere fokus på, hvad de grønne, lokale produkter kan.

- De skal have meget mere opmærksomhed. Der var for år tilbage et godt momentum med kampagnen ’6 om dagen’, men der skal holdes fokus hele tiden. Det er nødvendigt, for også de professionelle kokke skal blive klogere, for de ved stadig mest om kød. Den store motor for omlægning til mere grønt, det er i storkøkkenerne, hvor folk møder noget ny mad.

Første skridt i en proces

Dansk Cater A/S har størstedelen af sin dialog med kunderne via nettet samt gennem en månedsavis. Her har man kørt intensivt på før sommerferien med at kommunikere om grønne tilbud, så uge 34 kunne blive præget af grøn nytænkning ude i landets storkøkkener og kantiner.

- Det er svært at gøre kvantitativt op, hvordan responsen fra kunderne har været, men det er i hvert fald en indsats, som passer rigtig godt med den grønne fortælling. Vi håber, at Den Nationale Grøntuge kan være første skridt i en længere proces med kontinuerligt fokus på at styrke det grønne i foodservice-sektoren. Og det grønne må altså meget gerne være dansk og lokalt. Et øget fokus på det vil give muligheder for små producenter til at kunne levere nye og spændende produkter. Så vi håber meget på flere initiativer, gerne fra Landbrug & Fødevarer, der jo har musklerne og ekspertisen, så vi kontinuerligt kan holde opmærksomheden om grøntsager i kosten varm, siger Jan Kristensen.