
Fra 700 års griseproduktion til økologiske bælgfrugter
Udfordringerne er klare, men det er inspirationen også til en mere planterig fremtid for danske forbrugere – blandt andet fra Bælgkompagniet.
Julestjernerne dominerede loftet i Tivoli Slottet, da Landbrug & Fødevarer samlede medlemmerne af Planteværket til årets ”State of the Union.” På scenen var Landbrug & Fødevarers eksperter og indlæg fra flere medlemmer ledestjerner på vejen ind i en fremtid med mere planterige fødevarer.
Tilhørerne lyttede til fascinerende fortællinger fra blandt andre Bælgkompagniet, som skifter fra en stor griseproduktion til udelukkende at dyrke og forarbejde økologiske danske bælgfrugter. I 2025 forlader det sidste hold grise gården.
- Det er lidt skræmmende, for det er vores griseproduktionen, der har sikret midler og finansiering til vores omlægning til bælgfrugter. Vi lægger også en lang historie bag os. Der har været grise på vores gård siden 1300-tallet, fortalte Lene Bohn-Jespersen, co-founder af Bælgkompagniet.
Det hele begyndte hos dem med et generationsskifte i 2021 og derefter en strategiplan frem mod 2030.
- Vind og vejr er en ting, politik og regering noget andet, men det hele begynder hos os. Nemt er det ikke. Men vi har fået meget backup undervejs, også fra Landbrug & Fødevarer med ”Book en Mark” som klart eksempel, fortalte hun.
Tilvælge planter
Det overordnede budskab fra mange af deltagerne var, at forbrugerne skal tilvælge planter frem for at fravælge kød. Den gode smag og åben og klar kommunikation må bære forandringen hos forbrugerne. Men udfordringer er der, for som L&F’s eksperter cheføkonom Martin Kristian Brauer og forbrugersociolog Nina Preus fastslog, er markedet let stagnerende, og forbrugerne er skeptiske og traditionelle. Den erkendelse har virksomhederne også.
- Vi vil ikke have kødefterligninger. Forbrugerne er trætte af det. Køderstatninger er for forarbejdede, og kokke finder det svært at forblive kreative. Når man får vores produkter, skal forbrugerne kunne se, hvad de spiser. De kan direkte se planteingredienserne i fødevaren, sagde Cecilie Engvang Lund, COO og co-founder i Tempty Foods.
Adm. direktør Ivan Noes fra DAVA Foods er enig i udfordringen med forbrugerne.
- Det er godt at møde hele værdikæden her i dag, både iværksætterne, foodservice og detail. Men vores helt store udfordring er at få forbrugerne med og gøre kagen større.