Nyhed, 14.februar 2024

Danmark skal være nettoeksportør af økologi

Der er stor interesse for den danske økologi ude i verden. Det skal vi blive bedre til at udnytte.

Et vigtigt element i den nye økologistrategi er, at Danmark skal være nettoeksportør af økologiske fødevarer. Vejen til det mål går blandt andet igennem flere eksportfremstød, hvor der kun er økologi på dagsordenen. Tre dedikerede af slagsen hvert år, har man i L&F Økologi forpligtet sig på.

Fremstød i Saudi-Arabien

Årets første går ultimo april til Saudi Arabien, hvor danske øko-virksomheder kan møde indkøbere fra de største detailkæder og offentlige indkøbere. Saudi Arabien har i disse år et stort fokus på fødevarer med en ambitiøs national strategi for markedsudvikling og forbrug. Strategien har stort fokus på sundhed som bliver kædet direkte til økologiens kvaliteter, krav og principper. Derfor er det nu ekstra relevant for danske økologiske producenter at udvikle eksporten til det saudiske marked.

Det øgede fokus på eksport glæder Leif Friis Jørgensen, administrerende direktør for Naturmælk og formand for Virksomhedsforum for Økologi i L&F.

- Vi oplever stor interesse for dansk økologi ude i verden, og det potentiale skal vi bestemt udnytte til gavn for de økologiske virksomheder og landmænd. Nu forpligter vi hinanden i Landbrug & Fødevarer på at lave mindst tre økologiske eksportfremstød om året, og det er jeg stolt af. Samtidig har vi også en opgave med at få skiftet noget import af økologiske fødevarer ud med danske produkter, siger Leif Friis Jørgensen.