
Ekspertgruppe foreslår markante ændringer på skatteområdet
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte har afleveret sine anbefalinger til regeringen. Ekspertgruppen foreslår blandt andet at afskaffe bondegårdsreglen.
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte skulle i fase 1 komme med anbefalinger til principper og prioritering, så de nuværende erhvervsstøtteordninger kan saneres med 2 mia. kr. årligt.
De anbefalinger, der kom i mandags, er ekspertgruppens bud på ordninger, der kan saneres. I alt foreslår ekspertgruppen, at 58 ordninger saneres på tværs af erhvervslivet. Anbefalingerne vil give et merprovenu på ca. 2,3 mia. kr. i 2030.
En række af ordningerne vedrører landbruget. I denne artikel sættes der fokus på bondegårdsreglen. Men der er også andre skatteordninger i spil fx nedskrivning af husdyrbesætning i skattepligtig indkomst.
Ekspertgruppen foreslår at afskaffe bondegårdsreglen, fordi ekspertgruppen vurderer, at den påvirker efterspørgslen efter produktionsjord i forhold til anden anvendelse. Det kan både sænke aktiviteten i andre brancher og skabe uhensigtsmæssige konkurrencefordele i landbrugssektoren internt. Dermed er ordningen konkurrenceforvridende ifølge ekspertgruppen.
Ekspertgruppen finder det ligeledes problematisk, at en ”middelstor bondegård”, som det blev defineret, da ordningen blev indført, ikke er tidssvarende. Det tyder ifølge ekspertgruppen på, at der ikke er foretaget løbende og systematisk opfølgning på ordningen.
L&F: Bondegårdsreglen skal bevares
L&F er uenig i ekspertgruppens anbefaling og mener, at bondegårdsreglen skal bevares. Landbruget er det eneste erhverv i Danmark, der beskattes af sit produktionsapparat i form af skat på produktionsjorden. Det bør derfor ikke beskattes hårdere - tværtimod.
En skattestigning vil få væsentlige negative konsekvenser for både eksporten, væksten i erhvervet samt den grønne omstilling. En afskaffelse af bondegårdsreglen vil blive skævt fordelt på tværs af landet og vil særligt give sig udslag i yderområderne.
Baggrunden for bondegårdsreglen
Hvad er baggrunden for bondegårdsreglen?
Som udgangspunkt er ejendomsvurderingerne baseret på værdien af ejendommen i fri handel - handelsværdien.
Vurderinger af produktionsjord på landbrugsejendomme er anderledes end andre grunde. Grundværdien for produktionsjorden fastsættes til samme beløb pr. arealenhed (når forholdene er ensartet), idet jorden antages at tilhøre en middelstor ejendom i middelgod stand. En middelstor ejendom forstås som et landbrug på 30 ha. med planteavl og blandet husdyrhold. Med forliget Tryghed om boligbeskatningen fra 2017 bekræftede aftalepartierne (V, LA, K, S, DF og RV), at bondegårdsreglen skulle videreføres. Ordningen er dermed forligsbelagt, hvilket betyder, at ændringer skal godkendes i forligskredsen. Alternativt skal forliget opsiges, og ændringer kan træde i kraft efter et valg.
I fastlæggelsen af grundværdien tages der hensyn til jordens beskaffenhed (bonitet) og beliggenhed, men der tages ikke hensyn til, om jorden hører til en større eller mindre ejendom, ejendommens arrondering eller om jorden har været dyrket optimalt. Denne måde at vurdere grundværdien for produktionsjord i landbruget kaldes ”bondegårdsreglen”.
”Bondegårdsreglen” har bl.a. til formål at sikre en vurdering af jordens værdi i forhold til en anvendelse som led i en gennemsnitlig landbrugsbedrift frem for som led i andre typer erhvervsmæssige aktiviteter, der eventuelt kan medføre en højere handelsværdi for jorden.
En afskaffelse af bondegårdsreglen vil dermed betyde, at grundværdien stiger betydeligt, da den fremover skal baseres på handelsværdien. Ekspertgruppen foreslår, at den nuværende stigningsbegrænsningsregel for erhvervsejendomme også skal omfatte landbrugsejendomme. Det betyder, at provenuet fra afskaffelsen af bondegårdsreglen er særdeles begrænset i 2030.
Ekspertgruppen påpeger ligeledes, at en afskaffelse af bondegårdsreglen vil betyde, at der skal udvikles et nyt vurderingssystem. L&F vil nu indgå i drøftelser med relevante ordførere i og uden for regeringen for at fastholde bondegårdsreglen. Vi vil løbende holde jer orienteret.
I fase II af processen om erhvervsstøtte skal ekspertgruppen komme med konkrete anbefalinger til, hvordan regeringen kan etablere et nyt erhvervsstøttesystem med virkemidler, som skaber bedre vilkår for erhvervslivet bredt set. Ekspertgruppen skal herunder komme med anbefalinger til, hvordan en ny prioritering af erhvervsstøtten kan bidrage til at øge den strukturelle beskæftigelse yderligere med 4.000 fuldtidspersoner.