
Partier sender penge til grøn trepart – men stadig brakkrav
De politiske partier bag de seneste års store landbrugspolitiske aftaler er blevet enige om en ny aftale indeholdende en række omprioriteringer af CAP-midler.
Fredag blev de politiske partier bag landbrugsaftalen fra 2021 og den politiske trepartsaftale fra november sidste år enige med regeringen om en række omprioriteringer af landbrugsstøttemidlerne til at understøtte implementeringen af aftalerne. Desværre blev kravet om 4-procent brak ikke afskaffet fra 2026.
- Grundlæggende handler den nye aftale om at omprioritere CAP-midler til arealomlægning for at nå aftalte klima- og kvælstofmål i tråd med trepartsaftalen. Når vi lægger noget landbrugsjord om til natur, så er det en måde at reducere udledningen af CO2 og kvælstof på. Det er vejen frem, hvis vi gerne vil fastholde en robust og effektiv landbrugsproduktion – med mindre regulering. Og så kan vi samtidig nå de klima- og miljømål, Danmark har sat. Landmændene, der omlægger arealer skal naturligvis have erstatning for værditabet. Det er værd at bemærke at grundbetalingen fastholdes i den resterende CAP-periode, altså 2026-2027, fastslår direktør for grøn trepart i L&F Anders Panum Jensen.
Til gengæld afskaffes kravet om 4 procent brak ikke fra 2026, sådan som L&F har argumenteret for og arbejdet på. Dermed fastholder Danmark som det eneste EU-land det, der oprindeligt var et EU-krav.
- I Landbrug & Fødevarer mener vi, det er under al kritik, at kravet opretholdes. Det modarbejder de ønskede arealomlægninger og stiller danske landmænd dårligere end deres europæiske kolleger, fastslår Anders Panum Jensen.
Omprioriteret støtte
Aftalen har en omprioritering af landbrugsstøtten for at styrke implementeringen af trepartsaftalen. Trepartsministeriet har meldt ud, at der er afsat ramme for indsatser for samlet set 5,3 mia. kr. Beløbet dækker hele perioden 2024-27.
Ca. halvdelen af de 5,3 mia. går til at styrke udtagning af kulstofrige lavbundsjorde (klimamål)
Den anden halvdel – ca. 2,6 mia. – understøtter kvælstofindsatsen. Her fordeles midler til:
- Yderligere 1 mia. kr. til øget indsats for vådområder.
- Ny ordning for permanent ekstensivering (645 mio. kr.). For at understøtte en arealeffektiv kvælstofindsats målrettes ordningen arealer med lavbunds- eller vådområdepotentiale med en sats på 82.500 kr. pr. ha til omdriftsjorder og 35.500 kr. pr. ha for græsarealer For øvrige arealer vil kompensationssatsen være på 59.500 kr. pr. ha for omdriftsjorder og 27.000 kr. pr. ha for græsarealer.
- Ny ordning for midlertidig ekstensivering, der fra 2026 skal understøtte målopfyldelse i vandoplandene. (700 mio. kr.) For at understøtte en arealeffektiv kvælstofindsats målrettes ordningen arealer med lavbunds- eller vådområdepotentiale med en sats på ca. 3.300 kr. pr. ha pr. år. På øvrige arealer vil landbrugeren kunne opnå en sats i ordningen på ca. 1.350 kr. pr. ha pr. år
- Yderligere 250 mio. kr. til kompensation for målrettet regulering fra 2027 (Ny udledningsbaseret regulering). I alt 739 mio. kr. mod aktuelt 246 mio. / år. Fordi ny reguleringsmodel ikke er besluttet, er der usikkerhed om finansieringsbehov.
Finansiering
Den konkrete finansiering af ovenstående omprioritering sker ved at nedjustere rammerne for bio-ordningerne ”miljø- og klimavenligt græs” og ”varieret planteproduktion”, svarende til det søgte niveau i 2024.
Bio-ordningen ”biodiversitet & bæredygtighed” omdannes til ordning for ”midlertidig ekstensivering”.
Ordningen for privat skovrejsning under CAP ophører, idet skovrejsning fremover vil blive finansieret ved ny national ordning.
Omprioritering af økologistøtte
På baggrund af faldende økologiareal og deraf følgende underforbrug af CAP-midler til økologi blev der inden for den aktuelle ramme for økologistøtte besluttet følgende omprioritering:
- Fra 2026 kan der under bio-ordningen økologisk arealstøtte gives tilskud til arealer, der er underlagt forbud mod anvendelse af pesticider. Dette har hidtil ikke været muligt i forhold til EU-regler, hvor der altså nu er ny EU-retlig vurdering.
- Omlægningstillægget i økologisk arealstøtte hæves fra 1.600 kr. pr. ha til 1.800 kr. pr. ha.
- Basissatsen i økologisk arealstøtte hæves fra 1.200 kr. pr. ha til 1.350 kr. pr. ha.
Fremtidige beslutninger
Fredagens beslutninger i aftalekredsen bag trepartsaftalen giver finansieringsrammer for en række større beslutninger i løbet af foråret.
Det drejer sig om realiseringen af:
- Konkret model for udtagnings- og omlægningsordninger under Danmarks Grønne Arealfond herunder nye ordninger for skovrejsning og midlertidig ekstensivering.
- Ny udledningsbaseret reguleringsmodel for kvælstof, herunder model for fordeling af udledningskvoter, reguleringsloft og kompensationsmodel.