
Udlandet lærer af dansk landbrug og fødevareindustri
En ting er eksportfremstød til udlandet. At tage imod og inspirere udenlandske gæster i Danmark fylder også for Landbrug & Fødevarer.
Danmarks fødevareklynge vækker stor opmærksomhed i udlandet med vores løsninger og tilgange. I 2024 var der internationale delegationer fra cirka 30 lande på besøg på dansk muld. Delegationerne ser mod Danmark for inspiration til bæredygtige og klimaeffektive løsninger inden for landbrug og fødevareproduktion.
Ifølge Kenneth Lindharth Madsen, afdelingschef for Handel, Marked & Geopolitik, er årsagerne flere:
- Der er især en stor udenlandsk interesse for den danske måde at organisere sig på i landbruget med de landmandsejede andelsselskaber og samarbejdet i hele værdikæden. Derudover er der stor interesse for den danske tilgang til grøn omstilling og samarbejdet mellem offentlig og privat sektor, inklusiv inddragelsen af universiteterne.
Delegationer møder den danske landmand
Delegationerne er et positivt initiativ for de danske landmænd, da de bidrager til at udbrede kendskabet til den danske landbrugs- og fødevareklynge og dermed til at løfte Danmark som brand i konkurrencen med mange andre lande og produkter på eksportmarkederne.
Derfor inviterer Landbrug & Fødevarer flittigt udenlandske myndigheder og virksomheder til Danmark for at præsentere den danske fødevareklynge. De besøgende delegationer kommer med forskellige fokuspunkter, nogle ønsker f.eks. at dykke ned i den danske griseproduktion, mens andre har interesse i teknologiske løsninger inden for plantesektoren.
L&F ser positivt på den stigende interesse fra udlandet, da det på mange områder er med til at styrke vores profil som et foregangsland.
Bedste vilkår for afsætning
Landbrug & Fødevarer arbejder målrettet for at sikre, at delegationerne møder relevante aktører i dansk landbrug og fødevareproduktion:
- Det drejer sig jo om at sikre de bedst mulige vilkår for afsætningen af danske produkter og løsninger ude i verden til fordel for ikke mindst de danske landmænd og deres andelsselskaber. Samarbejdet med udenlandske myndigheder, organisationer og virksomheder bidrager til at skabe dele af den samlede ramme for afsætningen af danske produkter og løsninger. Resten skal virksomhederne selv stå for i deres konkrete kommercielle aktiviteter, fortæller Kenneth Lindharth Madsen, som også fortæller, at Agromek tiltrak mange gæster og delegationer.
Ud over at være værter for delegationer her i landet arrangerer L&F også fremstød i udlandet, faciliterer B2B-møder og styrker dansk erhvervslivs internationale samarbejde.
Landbrug & Fødevarer har i løbet af 2024 arrangeret mere end 25 fremstød med over 100 deltagende virksomheder. Destinationerne har været mange, men målet har været det samme, at formidle og skabe rammerne for at den danske fødevareklynge kan sælge bæredygtige produkter og løsninger, der kan hjælpe andre lande med at forbedre effektiviteten og reducere deres klimaaftryk fra jord-til-bord.