
Forenklingspakke for EU’s landbrugspolitik offentliggjort
Der er interessante elementer som for eksempel ændring af permanent græs definitionen, men vi savner blandt andet forenkling af aktiv landbruger-definitionen.
EU-Kommissionen har den 14. maj offentliggjort en forenklingspakke for EU’s landbrugspolitik. Forenklingspakken indeholder en række forslag til forenkling og mindre justeringer af reglerne for EU’s landbrugspolitik. En række af forslagene vil være direkte gældende for de europæiske landmænd, mens det for andre forslag skal undersøges, om det vil være relevant at implementere i Danmark.
Forenklingspakken skal nu forhandles i Bruxelles, og målet er at ændringerne skal træde i kraft 1. januar 2026.
Vigtigt med forenklingsfokus, men reel forenkling kræver en grundlæggende reform af EU’s landbrugspolitik
Det er meget positivt, at EU-Kommissionen har fokus på forenklinger. Det kan vi kun hilse velkommen. I de konkrete forslag er der dog kun tale om mindre justeringer af reglerne, og i realiteten vil det sandsynligvis kun være noget, der kan mærkes i begrænset omfang ude hos landmændene.
Reel forenkling kræver, at man tænker det ind i den grundlæggende opbygning af hele den fælles landbrugspolitik. Den chance byder sig, når Kommissionen til juli fremlægger sit forslag til den næste reform af den fælles landbrugspolitik. Vi håber selvsagt, at de gode intentioner overføres, så de slår fuldt igennem der.
En række interessante elementer i forenklingspakken
Der er dog interessante og gode ting i pakken. I forhold til GLM-kravene ser der ud til at være muligheder, som belønner økologerne for de tiltag, de allerede gør på bedrifterne i forhold til økologireglerne, da de fremadrettet anses som værende ”grønne per definition” i forhold til flere GLM-krav end tidligere. Men nu må vi se, hvor stor betydning det reelt får i praksis.
Vi ser også store muligheder i, at det fremadrettet vil blive muligt at give støtte til opfyldelse af nationale krav, der ligger ud over EU-lovgivningen. Det er et vigtigt muligt værktøj at have i værktøjskassen i forhold til den kommende implementering af den grønne trepart i Danmark.
Der gives også mulighed for, at medlemslandene kan fastlægge GLM-krav, så de ikke går ud over gældende nationale standarder. Her ser vi en mulighed for at få ændret GLM 6-kravet om jorddække, så det følger de nationale regler for dyrkningsrelaterede tiltag, jordbearbejdningsreglerne, – frem for som nu – hvor der reelt er et dobbelt regelsæt på dette område.
Måske kan vi løse problematikken med oppløjning af permanent græs
Ligeledes er det interessant, at medlemslandene får mulighed for at ændre permanent græs definitionen fra 5 år til 7 år. Vi ser det som en mulighed for at udgå oppløjning af arealer med 4 pct. brak, så vi kan løse dette problem, indtil det danske særkrav forhåbentligt afskaffes.
Vi savner blandt andet forenkling af aktiv landbruger definitionen
Der er dog også klare mangler i forenklingspakken. Vi havde gerne set, at EU-Kommissionen havde lavet forenklinger på definitionen af en aktiv landbruger – som giver utrolig meget bøvl i Danmark. Samtidigt havde vi gerne set, at EU-Kommissionen havde set på sanktionssystemet på konditionalitet, som har vist sig at give nogle meget disproportionale sanktioner, når GLM-krav kontrolleres via satellitkontrol.
Starter dialogen om implementeringen allerede nu
Vi vil allerede nu, mens vi venter på vedtagelsen af forenklingspakken, gå i dialog med minister og embedsværk om implementeringen af forenklingspakken i Danmark, så alle detaljer kan blive grundigt vendt og vi kan sikre, at der bliver skabt reelle forenklinger for de danske landmænd.
Kort overblik over de mest væsentlige forslag
• Medlemslandene gives mulighed for at justere definitionen af permanent græs, så arealer bliver til permanent græs efter 7 år (og ikke som nu 5 år)
• Økologer bliver anset som grønne per definition og skal på den baggrund ikke opfylde en række af GLM-kravene. De skal dog fortsat opfylde 4 pct. kravet (GLM 10)
• Medlemslandene kan sætte GLM-krav så de ikke går ud over gældende nationale standarder
• Forbedret støtteordning til små landbrug. Der kan nu gives op til 2.500 EUR per bedrift, mod tidligere 1.250 EUR per bedrift. Ordningen anvendes ikke i Danmark.
• Der gives mulighed for at give støtte til nationale krav, der ligger ud over EU’s minimumskrav for bioordninger og arealbaserede landdistriktsordninger.
• Muligheden for at give betaling for nye lovkrav øges fra 24 måneder til 36 måneder for investeringsordninger.
• Der indføres en ny mulighed for at anvende CAP-midlerne til krisestøtte
• Det bliver muligt at give støtte til ”business development” til små landbrug
• Der er en række administrative lettelser i fht. medlemslandenes administration af ordningerne.
• Der kan gives midlertidige dispensationer for krav, hvis der opstår væbnet konflikt, cyberattacks m.v.
• Der er et forslag om et nyt tværgående datadelingssystem.
• Medlemslandene skal i det omfang det er muligt kun udtage en ansøger til maksimalt ét fysisk kontrolbesøg årligt.