Nyhed, 13.august 2025

Mod, mobil og mark: De unge landmænd bygger bro til byen

Det er vigtigt at være til stede på de sociale medier, når de gode historier om landbruget skal ud. Det potentiale har især de unge landbrugere taget til sig.

Af Sissel Bjørg Sondrup Hellerøe

Flere unge landmænd tager ordet – eller telefonen – og fortæller om erhvervet på medier som TikTok og Instagram – og de kan noget helt særligt, når det handler om at tale til andre unge. Potentialet i at tale til ungdommen er stort, men for at forstå det til fulde, skal man træde et lille skridt tilbage:

- Vi bliver faktisk præsenteret for landbruget i en virkelig tidlig alder: hvad siger koen, hvad siger grisen, og hvordan ser maskinerne ud på gården. Så der eksisterer allerede en stærk idé og fortælling, om hvad landbruget er fra barnsben, fortæller Helena Møller, Chef for Digital Kommunikation & Sociale Medier.

Den idé er et vigtigt værktøj at bygge videre på senere hen.

- Det er vigtigt at blive ved med at tale til de unge. For når de kommer på sociale medier, kan de blive mødt af en modpol – en der ikke nødvendigvis er glade for alt, landbruget laver. Det er derfor vigtigt, at der er nogle stemmer, til stede, der nuancerer og skaber modvægt til den fortælling. Der er et kæmpe brandingpotentiale, uddyber hun.


En ny måde at formidle faget på
Vi bruger meget tid med vores skærme, og især hos de unge bliver tiden brugt på de sociale medier – de 12-24-årige bruger 26 % af skærmtiden på sociale medier – og det har væsentlige fordele.

- De unge ‘ambassadører’ kan på en nem og sjov måde vise deres hverdag frem. Hvis man har noget på hjerte og kan finde en vinkel, der passer til en aktuel trend – dvs. ved at bruge et populært lydspor, eller efterligne andre populære videoer – så kan man ramme rigtig bredt især blandt unge. Har man et klart formål og kan omsætte trends til fortællinger, så skal opmærksomheden nok komme på et tidspunkt. Så det behøver jo ikke være så stort, men det handler om at gribe nogle trends, hvis man gerne vil nå ud til folk og så kommunikere sit fag igennem dem, forklarer Helena Møller.

Mennesker lytter til mennesker
Der kan synes langt fra landet til byen, men med en smartphone og opfindsomhed, kan kærligheden til livet på landet nå bredt ud.

- Der sidder rigtig mange, også i byerne, som elsker livet på landet – og der er mange som gerne vil prøve kræfter i landbruget, men det kan være svært, hvis man ikke har nogen at spejle sig i. Der er ambassadørskabet vigtigt, og det kan den her generation skabe ved hjælp af de sociale medier – de har kampgejst og noget mod til at ændre på tingene og til også at stå frem på video og sige deres mening.

Og de synlige ambassadører er vigtige, når man gerne vil præge en udvikling.

- Forskningen viser jo igen og igen, at mennesker lytter til mennesker – de er mere tilbøjelige til adfærdsændring, hvis de kan identificere sig med budskaberne. Vi ved, at private profiler har mere gennemslagskraft end f.eks. virksomhedsprofiler har – og her er de unge virkelig gode til at sætte et ansigt på erhvervet, forklarer Helena Møller og afrunder:

-De kan være med til at skabe nogle gode modsvar til de skeptiske fortællinger, der findes derude, skabe en ny form for dialog og dermed få land og by tættere på hinanden.