Nyhed, 20.august 2025

Dansk oksekød skal sikre burgerkvaliteten i hele Norden

Danish Crown Beef har landet en strategisk vigtig aftale: I fremtiden skal selskabet levere oksekødet til McDonald’s ikoniske burgere i hele Norden.

I denne uge landede nyheden om et nyt, vigtigt samarbejde mellem Danish Crown Beef og McDonalds. Fra 2026 skal virksomheden – og dermed de danske landmænd – levere oksekød til hele McDonalds i Danmark, Sverige, Norge og Finland. For CEO i Danish Crown Beef, Finn Klostermann, er det en aftale, der vækker både stolthed og respekt:

 

-Det her er et resultat af hårdt og vedholdende arbejde gennem flere år. McDonald’s er en af verdens mest krævende kunder, og det er alt andet end nemt at komme gennem deres godkendelsesproces. Men vi har kunnet vise, at vi har styr på kvaliteten, dyrevelfærden og fødevaresikkerheden - og det kan vi, fordi vi står på skuldrene af nogle af verdens dygtigste landmænd, forklarer Klostermann.

 

Og den veldokumenterede kvalitet og orden hos de danske landmænd har da også været helt afgørende for, at aftalen kom i hus.

 

McDonald’s: Høje krav og fokus på lokale råvarer

McDonald’s stiller nogle af de strengeste krav i fødevarebranchen til sine leverandører - ikke mindst når det gælder kvalitet, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og klimaaftryk. Kæden anvender udelukkende 100 % rent oksekød i sine burgere, uden tilsætningsstoffer, og har et globalt leverandørprogram med hyppige, uafhængige audits.

 

Mie Gjedsted, Nordic Sourcing & Category Lead hos McDonald’s forklarer:

 

-Vi stiller store krav til vores leverandører, og jeg er meget glad for, at Danish Crown har været parate til at investere for at leve op til dem. Jeg er ikke i tvivl om, at vi fra sommeren 2026 får kød af høj kvalitet, stor forsyningssikkerhed og skarpt fokus på fødevaresikkerheden.

 

Og selvom om McDonalds er én af de allerstørste internationale burger-franchises, så efterspørger kunderne i deres målgruppe også lokale råvarer, fortæller Mads Friis, adm. direktør i McDonald’s Danmark:

 

-Vi åbnede den første afdeling her i landet i 1981 og opfatter os som en dansk virksomhed - nu bliver det også med kød fra dansk landbrug. Vi vil meget gerne efterkomme et ønske om lokale produkter på vores menukort, og derfor er det en tilfredsstillelse, at vi kan sikre danske bøffer gennem denne aftale, siger Mads Friis.

 

Ny fabrik i Vejen skaber op mod 100 nye danske arbejdspladser

For at imødekomme volumen i den indgåede aftale, kræver det en kapacitetsudvidelse. Derfor er Danish Crown i gang med at indrette 5.000 kvadratmeter af de tidligere Skare Meat-faciliteter i Vejen til en moderne bøfproduktion. Produktionen forventes i gang fra sommeren 2026 og vil beskæftige omkring 30 medarbejdere i Vejen samt 60–70 medarbejdere ekstra på kreaturslagteriet i Holsted.

 

Group CEO i Danish Crown, Niels Ulrich Duedahl, udtaler:

 

-Med aftalen skaber vi både et stort antal nye arbejdspladser i Danmark og leverer et meget synligt bevis på, at den forsyningssikkerhed, vi kan tilbyde som landsmandsejet fødevareproducent, gør os til en attraktiv samarbejdspartner.

 

Et signal om stabilitet i et presset marked

Samarbejdet med McDonald’s kommer på et tidspunkt, hvor det europæiske oksekødsmarked er præget af faldende produktion og stigende priser. Netop derfor er aftalen et stærkt signal om stabilitet - både for Danish Crown og for de danske andelshavere:

 

-Oksekød bevæger sig fra at være en hverdagsvare til i højere grad at være noget, vi vælger til - og er villige til at betale ekstra for - en gang imellem, siger Finn Klostermann - udskæringer som ribeye og mørbrad passer godt ind i det billede, mens hakkekødet til hverdagsretterne har sværere ved at følge med udviklingen.

 

Og netop derfor er McDonald ’s-aftalen særlig vigtig:

 

-Nogen vil måske rynke på næsen over, at deres gode oksekød skal serveres i fastfood - men der er sket utrolig meget på burger- og fastfoodscenen de seneste år. Kunsten at lave en god burger er en evergreen, og vi ser nye burgerkæder åbne hele tiden. Konkurrencen på markedet er massiv. Derfor er det her også en kæmpe cadeau til hele vores sektor, de dygtige landmænd og det setup, vi har omkring kvægproduktion i Danmark, siger Klostermann.

 

Aftalen med McDonald’s bidrager samtidig til at konsolidere Danish Crowns position inden for det voksende foodservice-marked som – ifølge virksomheden – er et vigtigt kundesegment og et område, som Danish Crown ønsker at tage større andel i.

 

Hele koen i spil - fra børnemælk til gourmetbøf

En hjørnesten i den danske model er fuld ressourceudnyttelse. Det handler ikke kun om bøffer – men om hele dyret. Det er en tilgang, der giver mening – både økonomisk og ud fra et perspektiv om bæredygtighed fortæller Karsten Willumsen, formand for L&F Oksekød:

 

-Vi taler ofte om dobbelt værdiskabelse i kvægsektoren: Den samme ko, der i sin levetid leverer mælk til Arla – og til børnenes Happy Meal – bliver senere til velsmagende bøffer i burgerne. Og i weekenden kan ribeyen og mørbraden havne på danskernes grill. Samtidig forædler vi biprodukter og læder mm. og skaber dermed værdi og bæredygtighed siger Karsten Willumsen.

 

For formanden er aftalen ikke bare godt for forretningen, men en blåstempling af hele den danske kvægsektor som leverandør af høj kvalitet og sporbarhed. Det er kvaliteter som giver tillid fra samarbejdspartnere og forbrugere og er det er, ifølge Karsten Willumsen, kun muligt, når alle interessenter arbejder sammen mod ét fælles mål:

 

-Det er det, vi kan, når vi trækker på samme hammel – landmænd, Danish Crown og partnere i hele værdikæden. Aftalen med McDonald’s viser, at når vi samarbejder tæt og målrettet, kan vi levere en helhedsoplevelse, der både giver mening i hverdagen og skaber en god smag i munden hos forbrugeren – fra jord til bord, slutter Willumsen.