
Foto: Landbrugsmedierne
Fluorpesticider: L&F har kæmpet massivt siden 2023
L&F har siden 2023 kæmpet medlemmernes sag fagligt og sikret tæt dialog mellem myndigheder og erhvervet om alternativer.
Fluorpesticider og deres nedbrydning til trifluoreddikesyre (TFA) har længe været på L&F’s radar. Allerede i 2023 igangsatte L&F en konsekvensanalyse, da det stod klart, at GEUS’ forskningsprojekt om pesticiders potentielle nedbrydning til TFA kunne få stor betydning for landbrugets anvendelse af pesticider.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har på baggrund af det stærke faglige input fra L&F nedsat to hurtigt arbejdende taskforces, hvor myndighederne og erhvervet skal se, hvordan der kan identificeres og opnås alternativer til de konkrete midler. Den tilgang er uden fortilfælde og skyldes kun den stærke faglige indsats.
Første konsekvensanalyser udarbejdes og formidles
Allerede i februar 2023 informerede L&F om sagen i nyhedsbrevet PFAS og pesticider – hvad er op og ned?, hvor den kommende forskning om pesticiders nedbrydning til TFA blev varslet.
Senere samme år bestilte L&F en omfattende konsekvensanalyse hos SEGES Innovation. Formålet var at vurdere de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en udfasning af alle fluorpesticider godkendt i Danmark, som potentielt kan nedbrydes til TFA (10 aktivstoffer), herunder belyse, hvorvidt der er alternative midler eller ej.
Se rapporten Analyse af konsekvenser ved ikke at anvende fluorpesticider fra april 2024
Rapporten blev færdig i april 2024, og i efteråret samme år har L&F haft dialog med relevante myndigheder om de potentielle erhvervsøkonomiske konsekvenser for landbrugets største afgrøder.
Den 10. december 2024 offentliggjorde GEUS forskningsprojektet TriFluPest, hvor 7 pesticider blev undersøgt for dannelse af TFA. På baggrund af dette bestilte L&F en ny rapport hos SEGES Innovation - denne gang med fokus på de 5 aktivstoffer, som GEUS havde undersøgt.
L&F har formidlet SEGES-rapporten til relevante myndigheder i januar 2025 og de efterfølgende måneder.
L&F har desuden udarbejdet en samfundsøkonomisk analyse, der belyser kartoffelproduktionens betydning i Danmark og på tværs af landet, og videreformidlet den til relevante myndigheder.
Se L&F’s analyse af kartoffelproduktionens samfundsøkonomiske betydning
Miljøstyrelsens vurderinger og AU Agro’s bidrag
Efter GEUS’ offentliggørelse udtalte Miljøstyrelsen, at de ville vurdere, om forskningsresultaterne kunne anvendes regulatorisk – både i Danmark og EU.
Som et led i Miljøstyrelsens arbejde med sagen har de modtaget myndighedsrådgivning fra Aarhus Universitet (AU Agro) om mulige alternativer og de erhvervsmæssige konsekvenser ved manglende adgang til pesticider med seks specifikke aktivstoffer. I løbet af februar 2025 blev de to første rapporter offentliggjort:
Se rapporterne her:
- ”Vurdering af alternativer til at belyse de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en eventuel tilbagekaldelse/begrænsning af pesticidmidler indeholdende følgende aktivstoffer som kan danne TFA: Diflufenican, flonicamid, fluopyram, fluazinam, mefentrifluconazol og tau-fluvalinat”
- ”Vurdering af alternativer til at belyse de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en eventuel tilbagekaldelse/begrænsning af pesticidmidler indeholdende følgende aktivstoffer som kan danne TFA: Lambda-cyhalothrin, oxathiapiprolin, pyroxsulam, tefluthrin og picolinafen”
I marts fulgte AU Agro op med notatet ”Nye Genomteknikkers (NGT’s) potentialer til at bistå ved udfasningen af TFA-dannende pesticider”, bestilt af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
I april kom endnu en rapport, som belyste de erhvervsmæssige konsekvenser ved manglende adgang til pesticider med seks specifikke aktivstoffer.
Faglige kommenteringer som L&F har iværksat
L&F har i hele forløbet haft stort fokus på at sikre, at myndighedernes faglige grundlag har været opdateret – særligt når det gælder manglen på alternativer til fluorpesticiderne og de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en udfasning.
Derfor har L&F bestilt SEGES Innovation til at udarbejde faglige kommenteringer af AU Agros myndighedsrådgivning, som er blevet videreformidlet til relevante myndigheder. Ligesom L&F har koordineret at faglige kommenteringer fra øvrige relevante parter er udarbejdet og videreformidlet til relevante myndigheder.
Revurdering af pesticidmidler igangsat
I april 2025 besluttede Miljøstyrelsen – med inddragelse af EU-viden – at igangsætte en revurdering af godkendelsen for pesticider indeholdende 6 aktivstoffer: De 5 aktivstoffer, som GEUS har undersøgt i forskningsprojektet ”TriFluPest”, og yderligere et aktivstof (flonicamid), hvor der foreligger EU viden om TFA-dannelse. Det drejer sig om i alt 33 pesticidmidler.
L&F har siden haft stort fokus på at sikre, at konsekvenserne ved en eventuel udfasning af pesticiderne er tydelige for de relevante myndigheder. Og her har de faglige rapporter og de faglige kommenteringer af AU Agros myndighedsrådgivning haft stor værdi.
Særligt manglen på alternativer – både øvrige pesticider og i den fortsatte afventen på NGT-løsninger – har L&F brugt tid på at kommunikere til myndighederne. Formålet har været, at sikre at myndighederne har et solidt fagligt konsolideret grundlag til at fastsætte afviklingsfrister for hhv. salg og anvendelse af pesticiderne – altså om der skal gælde et straksforbud, eller om midlerne skal kunne anvendes i den efter reglerne maksimale udfasningsperiode dvs. i dyrkningssæsonen 2026.
Afgørelser, herunder fastsættelse af afviklingsfrister for hhv. salg og anvendelse
I juli 2025 offentliggjorde Miljøstyrelsen de første afgørelser i sagen. L&F har tidligere kommunikeret herom i nyhedsbreve. Her faldt afgørelser for i alt 25 pesticidprodukter.
De pesticider, hvor Miljøstyrelsen på baggrund af det samlede faglige grundlag, herunder de faglige indspil fra L&F, har vurderet ikke at være alternativer tilgængelig i dag, er der givet den efter reglerne maksimale afviklingsfrist, så de fortsat kan anvendes i dyrkningssæsonen 2026. Det drejer sig om de for planteproduktionen meget væsentlige midler bl.a.: Propulse, Banjo, Shirlan og Balaya.
De pesticider, hvor der vurderes at være alternativer tilgængelig, kan anvendes frem til 31. december 2025.
I forbindelse med afgørelserne i juli 2025 meldte Miljø- og Ligestillingsministeriet ud, at de ville indgå i dialog med erhvervet om at se på, hvordan der kan identificeres og opnås sikre alternativer til de konkrete midler.
Miljøstyrelsens afgørelser for de resterende 8 pesticider forventes at falde inden for de kommende uger. L&F kommunikerer herom, når der er nyt i sagen.
Hurtigt arbejdende taskforces nedsat
Miljø- og Ligestillingsministeriet har i september 2025 nedsat to hurtigt arbejdende taskforces med fokus på henholdsvis kartofler og på andre afgrøder, hvor myndighederne og erhvervet skal se, hvordan der kan identificeres og opnås alternativer til de konkrete midler. Den tilgang er uden fortilfælde og skyldes kun den stærke faglige indsats fra L&F.
I de to taskforces deltager relevante myndigheder og repræsentanter for erhvervet, som er udpeget af L&F.
Tidslinje for L&F’s indsats