L&F-forbrugerkampagne 2025 hjælper salg af dyrevelfærdsmærke
Flere danske forbrugere indikerer selv en stigning i køb af dyrevelfærdsmærket, hvor 66% nu siger, de har købt mærket.
En klart fortalt tekst, der fortæller historien, og hvad L&F gør/har gjort i den forbindelse. Skrevet så kort som muligt, men så langt som nødvendigt.
Det er nogle af resultaterne i Landbrug & Fødevarers forbrugerkampagne for dyrevelfærdsmærket gennemført på tværs af brancher i 2025. Og dermed er brancheindsatsen med til at understøtte salget af dyrevelfærd og de værdiforædlede koncepter i den danske detailhandel i en tid, hvor forbrugerne i højere grad kigger mod discount og pris, når indkøbskurven skal fyldes.
L&F forbrugerkampagne 2025 støtter salget af dyrevelfærd
Landbrug & Fødevarer Dyrevelfærdsmærkekampagnen 2025 understøtter salg og køb af produkter mærket med Bedre Dyrevelfærd.
Vi ved, at dyrevelfærd motiverer danskerne, når de fylder indkøbskurven, og det er derfor vigtigt at kommunikere og skabe synlighed, tæt på købsøjeblikket. ’Noget på hjerte’ er da også platformen for Landbrug & Fødevarers forbrugerkampagne for dyrevelfærd med et kampagnebudskab ’tæt på køb’.
Målgruppen for kampagnen er mødre 25–49 år (børnefamilier) og voksne mellem 50–65 år. Kampagnen understøtter salg og køb af produkter mærket med det statslige dyrevelfærdsmærke på tværs af kød- og mejeriprodukter.
Budskabet er: Har du hjertet med, når du handler?
Formålet er klart: at øge kendskabet til Bedre Dyrevelfærd, tæt på køb. I 2025 har vi fortsat fokus på synlighed, aktivering i hele værdikæden og konvertering til køb.
Kampagne 2025 med god effekt
Formålet med forbrugerkampagnen er at udbrede kendskabet og højne købsintentionen på tværs af brancher hos danske forbrugere i målgrupperne; mødre i alderen (25-49 år) og voksne (50-64-årige). Og det lykkedes meget effektfuldt; Samlet er kampagnen nået ud til 2,65 mio. unikke danskere i alderen 25-65 år. 78% eller 4.03 mio. personer har set outdoor reklamer på tværs af Danmark, og der har været 9,4 mio. visninger på sociale medier og TV2 Play.
- 73% kender dyrevelfærdsmærket (jf. Fødevarestyrelsen YouGov, maj 2025)
- 66% af danskerne indikerer selv en stigning i ’køber jævnligt’ eller har ’prøvet at købe’ dyrevelfærdsmærkede produkter (stigning fra 61 % i 2024)
56% af målgruppen giver udtryk for at Landbrug & Fødevarers ’Noget på hjerte’ kampagnen har højnet deres købsintention (norm 27%, stigning fra 51% 2024) Samtidig fastholder kampagnen det høje niveau for dyrevelfærdsmærket som troværdigt og relevant – langt over norm – i målgrupperne:
- 77% af danskerne mener at kampagnen ’Noget på hjerte’ er ’troværdig’ (norm 56% – som er sammenlignelige tal fra andre forbrugerkampagner)
- 70% af danskerne mener at kampagnen ’Noget på hjerte’ er ’relevant’ (norm 29%, stigning fra 67% i 2024)
- 46% af danskerne mener at ’Bedre Dyrevelfærd arbejder for at forbedre velfærden for dyrene (stigning fra 38% i 2024)
Kilde: Fødevarestyrelsen YouGov 12 maj 2025, L&F, Kantar september 2025.
Øget synlighed overfor forbrugerne
Landbrug & Fødevarer stiller kampagnematerialerne til rådighed for branchen og detailkæderne – og derved øget synligheden overfor forbrugerne. Materialerne er anvendt bl.a. på 60.000 kødpakker Friland, Antonius, Danske Egnsgårde, mælkepaneler ARLA 24, ARLA Frisk og ARLA Øko med 2,3 mio. eksponeringer, Naturmælks hjemmeside, Them oste on-pack med synlighed i tilbudsaviser og hylde i MENY, Netto og Min Købmand, Thise opslag og interaktioner på Facebook, Danpo annoncering med 1,2 mio. visninger på Facebook, Rose Poultry generel info på SoME kanaler mfl.
Der er opbygget et tæt netværk og dialog med beslutningstagere indenfor indkøb, kategori, markedsføring og CSR hos kæderne med de rette kontakter. Ligesom der er tæt dialog med virksomheder og producenter. I foråret har der været afholdt en lang række møder på tværs af branchen og alle detailkæder for involvering og dialog om synlighed på egne platforme.
Materialer deles også med Fødevarestyrelsen.
- Man kan læse mere om kampagnen og se kampagnefilmene i sin helhed på: Noget på hjerte
Strategisk indsat 2025 også mod Foodservice
VI ER STARTET I 2025…
De største private foodservice aktører og branchen er klar til dyrevelfærd. Landbrug & Fødevarer har derfor haft en række møder og dialog med Foodservice aktører på det danske marked for udvikling af cases, og hvordan Bedre Dyrevelfærds stærke mærkeposition kan bruges videre i professionelle foodservice kanaler.
Landbrug & Fødevarers ’Noget på hjerte’ dyrevelfærdsmærkekampagne fortsætter i 2025 ’tæt på køb’.
Forbrugerkampagnen drives af L&F Marked, Fødevarer og Gastronomi.
Landbrug & Fødevarers ’Noget på hjerte’ dyrevelfærdsmærkekampagne er støttet af Svineafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden og Mælkeafgiftsfonden.